دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

روش انتخاب ماده مرغ عشق تخم گذار هنگام خرید!

قصد داریم ” روش انتخاب ماده مرغ عشق تخم گذار هنگام خرید! ” را بررسی کنیم. این نکات برگفته شده از کتاب “خرید استادانه مرغ عشق” است.  باید برای خرید مرغ عشق ماده، به نکاتی توجه داشته باشیم. این نکات را یکی پس از دیگری مطرح و بررسی می کنیم.

نکته اول – پیدا کردن فروشگاه مناسب :

یکی از مهمترین نکاتی که باید آن ها را هنگام خرید پرندگان زینتی رعایت بکنید، پیدا کردن محیط مناسب برای خرید است. برای یک فروشگاه یا یک محیط مناسب، ویژگی هایی وجود دارد. یکی از این ویژگی ها نظم و بهداشت ظاهری است. محیط فروشگاه باید عاری از زباله یا باقی مانده غذای پرندگان باشد. دیوار ها حتی الامکان سرامیک باشند. قفس پرندگان تمیز و بدون زنگ زدگی باشد. غذای پرندگان در آن جا نگهداری نشده باشد؛ مخصوصا اگر ظرف این غذاها بدون یک درپوش مناسب باشد.

نکته دوم – محیط مناسب جهت خرید :

از محیطی که مرغ محلی به فروش میرسد،حتی الامکان مرغ عشق نخرید( به دلیل درصد بالای عوامل بیماری زا ) در بسیاری از شهرستان ها، فروش مرغ عشق در کنار مرغ و خروس های محلی صورت می گیرد. معمولا این شرایط زمانی به وجود می آید که بازار سیاه یا جمعه برپا شده باشد. بهتر است از این مکان ها و مکان های دیگری که ماکیان در آنجا به فروش می رسند مرغ عشق یا هر نوع پرنده زینتی دیگری نخرید البته به استثناء کبوترها.

———————————————————–

نکات بعد از ورود به مغازه :

نکته اول :

شما باید حرفه ای عمل کنید. اگر می خواهید خرید مناسبی داشته باشید باید از رفتارتان آغاز کنید. رفتارتان می تواند سرنوشت خریدتان را مشخص کند. برای شروع بعد از ورود به مغازه، سلام کنید و سپس ساکت و سنگین به پرنده ها نگاه کنید. زیرا بعضی از فروشنده ها بعد از شناسایی افراد ناوارد اقدام به صحبت کردن های بیهوده می کنند مثلا : این خوب است، آن خوب است،این عالیه، اون تکه، این مال خودم بوده ببر تضمینیه، بد بود پسش بده، اون بالغه، این تخم گذاشته و تخماشو انداختم چون لانه نداشت، اینارو ببر من جا ندارم وگرنه خودم میبردمشون خونه و از این قبیل حرف و حدیث ها. البته تعداد فروشنده های منصف وصادق کم نیست. 

بنابراین با سکوت و تمرکز خود را حرفه ای نشان دهید. بهتراست از فروشنده نظرخواهی نکنید. خودتان انتخاب کنید. خودتان مسئولیت خریدتان را بر عهده بگیرید. حتی اگر خریدتان با شکست روبه رو شود موردی ندارد. اما اگر به نکاتی که در این مقاله می گوییم، توجه نمایید، نه تنها مشکلی ایجاد نمی شود بلکه بهترین خریدتان را تجربه می نمایید.

نکته دوم :

به پرنده ها نگاهی اجمالی کنید؛ اگر بین پرنده ها مرغ عشقی را مشاهده کردید که پف کرده یا زیر دمش فضله چسبیده است یا همه پرنده ها خود را می خارند!!!! متاسفیم. باید آنجا را ترک نموده و به دنبال یک فروشگاه دیگر باشید. این موارد علائم مناسبی برای خرید ایده آل، نیستند.

در واقع علامت سانمولا و نیوکاسل است یا بیماری های مشابه دیگر و بسیار خطرناک است. این بیماری می تواند تمام پرنده های شما را که در خانه هستند با خرید این پرنده به کام مرگ بکشاند. نمونه هایی از این پرنده های بیمار که در مغازه ها به فروش می رسند در زیر آمده است:

لطفا به تصاویر با دقت نگاه کنید.

روش انتخاب ماده مرغ عشق تخم گذار هنگام خرید!

مرغ عشق بیمار

روش انتخاب ماده مرغ عشق تخم گذار هنگام خرید!

مرغ عشق بیمار

نکته : اگر مرغ عشق ماده ای را مشاهده نمودید که فقط مشکل پف کردن داشت و علائم دیگری در آن دیده نشد، نگران نباشید؛ معمولا مرغ عشق های ماده زمان تخم گذاری و در مکان هایی که لانه برای تخم گذاری نباشد یا مرغ عشق نری برای ازدواج نداشته باشد، این اتفاق رخ می دهد. در واقع در لاک خود فرو می رود تا شرایط و محیط مناسب تولیدمثل برایشان فراهم شود.

وقت انتخاب :

به صورت خلاصه و مفید به سه نشانه مهم اشاره می کنیم. اگر این سه نشانه در مرغ عشق ماده کاندیدشده ی شما دیده شد، آن را بخرید. کافیست به ما اعتماد کنید.

 نشانه ها :

۱ – دماغ

۲- دور چشم

۳- اندام

 

********************

۱- دماغ :

رنگ دماغ مرغ عشق ماده آماده برای تولیدمثل سفید است. البته رنگ دیگری نیز برای تخم گذاری وجود دارد که در کتاب “خرید استادانه مرغ عشق” وجود دارد. در صورت تمایل به دانستن جزییات به آنجا مراجعه نمایید.

پس رنگ ماده مرغ عشق تخم گذار چه رنگی بود؟

همه با هم بگید?:

سفــــــــــــــــــــــــــید

به تصاویر زیر دقت کنید :

عکس مرغ عشق ماده تخم گذار

عکس مرغ عشق ماده تخم گذار

عکس مرغ عشق ماده تخم گذار

عکس مرغ عشق ماده تخم گذار

عکس مرغ عشق ماده تخم گذار

عکس مرغ عشق ماده تخم گذار

نکته ی مهم : معمولا مرغ عشق هایی که دماغ آن ها قهوه ای است، زمانی تخم می گذارند که دماغشان به رنگ سفید تغییر رنگ بدهید. به طور کل مرغ عشق های ماده ی بالغ، همواره در حال تغییر رنگ دماغ خود از سفید به قهوه ای و از قهوه ای به سفید هستند.

—————————————————————————–

۲- دور چشم :

 

در مرغ عشق های بالغ چه مرغ عشق ماده و چه مرغ عشق نر، یک نشانه واضح و روشن وجود دارد. همان طور که مشخص است مرغ عشق زمانی می تواند تولیدمثل کند که به سن بلوغ رسیده باشد. برای شناسایی مرغ عشق های بالغ کافیست به حلقه اطراف مردمک چشم آن ها توجه نماییم. مرغ عشق های بالغ یک حلفه ی کاملا سفید در اطراف مردمک چشم خود دارند. البته در مرغ عشق هایی که به تازگی به بلوغ رسیده اند، رنگ این حله قهوه ای است. اما یقینا حلقه ای وجود دارد. حال یا سفید و یا قهوه ای.

به تصاویر زیر دقت نمایید. این تصاویر گویای پاراگراف فوق می باشند :

نشانه های ماده تخم گذار

نشانه های ماده تخم گذار

۳- اندام :

اندام مرغ عشق یکی از پارامتر های مهم برای انتخاب مرغ عشق ماده تخم گذار است. اگر به فکر تولید مثل موفق از مرغ عشق خود هستید، بهتر است به اندام مرغ عشق ماده توجه بسیاری کنید. زیرا مرغ عشق هایی با اندام درست و ورزیده تولید مثل موفق تری خواهند داشت. جوجه های این نوع مرغ عشق ها، درشت تر و سرحال تر هستند. علاوه براین مرغ عشق ماده با اندام درشت و ورزیده ی خود، بهتر می تواند عدالت را در رساندن گرما به تخم ها رعایت کند. در واقع بهتر می تواند از جوجه ها مراقبت کند. در کنار تمام این ها، برای اصلاح نژآد این مرغ عشق ها توصیه می شود. مرغ عشق هایی با اندام کشیده و ورزیده.

به تصاویر زیر دقت نمایید :

عکس مرغ عشق تخم گذار

عکس مرغ عشق تخم گذار

عکس مرغ عشق تخم گذار

عکس مرغ عشق تخم گذار

عکس مرغ عشق تخم گذار

عکس مرغ عشق تخم گذار

نکته : توانایی مرغ عشق ماده از نظر جسمی برای بزرگ کردن جوجه ها به نحو احسنت بسیار مهم است. بنابراین به این مورد دقت کنید. در ضمن اگر مشتاق هستید بیشتر در این زمینه بدانید، کتاب ” خرید استادانه مرغ عشق ” را حتما تهیه و مطالعه نمایید.

جنس پرها و فریب خوردن :

گاهی وقت ها تصمیم به خرید مرغ عشق از دست فروشان می گیریم. کار بدی نیست. گاهی این تصمیم برای شما از نظر مالی سودآور خواهد بود. اما بهتر است به نکته ای در این زمینه دقت کنید. معمولا دست فروشان در معرض آفتاب قرار می گیرند. مرغ عشق به خاطر جنس پر هایی که دارد، در فضای نوری باز، بزرگ تر از اندازه واقعی به نظر میرسد. بله کاملا درست است. پس حتما در این شرایط به بزرگترین مرغ عشق توجه کنید تا بعدا پشیمان نشوید. برای بنده در گذشته نیز چندین بار اتفاق افتاده است که یک مرغ عشقکه در فضای باز خریداری کرده بودم را بزرگ پندارم؛ اما بعد از آوردن آن به منزل و مقایسه آن با دیگر مرغ عشق ها به عکس قضیه پی می بردم.

پس نتیجه گیری نهایی :

روش انتخاب ماده مرغ عشق تخم گذار هنگام خرید! احساسات بر شما چیره نشوند. با دقت و صبر و حوصله و با در نظر گرفتن موارد و نکات مختلف اقدام کنید.

——————————————————-

یک نکته دیگه :

از خرید مرغ عشق هایی که مشکل جدی در ناحیه منقار خود دارند حتی الامکان پرهیز نمایید. ماده ای که دارای نوک کج میباشد نمی تواند برای تولید مثل مناسب باشد. حداقل برای تولید مثل ایده آل نمی تواند مناسب باشد. زیرا در غذادادن به جوجه ها و بزرگ کردن آن ها و نظافت صورت جوجه با مشکل روبرو می شود.

 

همانند تصویر زیر :

کجی نوک مرغ عشق

یک نکته مهم : برخی از دوستان معتقد هستند مرغ عشق هایی که بعد از بلوغ تا سر راه راه باشند برای تولید مثل مناسب نیستند. این مرغ عشق های ماده معمولا آبی یا آبی کمرنگ می باشند. همانند تصویر زیر. البته این نکته اثبات شده نیست و عکس آن مشاهده شده است.

مرغ عشق های ماده بد

خوب به طرح و رنگ و خطوطش (خطوط تا سرو گردن و گورخری ) توجه کنید… منظور مان تمام آبی ها نیست. این نوع رنگ پر رنگ با این نوع خطوط رو میگوییم.

مثلا در تصویر زیر یک نوع مرغ عشق ماده آبی رنگ را مشاهده می کنید که  هفت تا جوجه را تولید و مثل یه زن شیر دل بزرگ می کند.

ببینید…

مرغ عشق مولد

حرف آخر :

این نکات بسیار ارزشمند هستند. امیدواریم با درنظر گرفتن این نکات توانسته باشید وجه تمایز بین یک مرغ عشق ماده تخم گذار میان یک مرغ عشق ماده نامناسب را تشخیص بدهید. امید است برایتان مفید و ثمربخش بوده باشد. در صورتی که به این مباحث علاقه نشان داده اید، توصیه میکنم کتاب ” هنگام خرید مرغ عشق استادانه انتخاب کنید ” را حتما تهیه و مطالعه نمایید. این کتاب تمام این موارد را با تصاویر عالی توضیح داده است. اگر میخواهید در کارتان موفق باشید، حتما مطالعه را در دستور کارتان قرار دهید. این مطالعه است که شما متفاوت می کند.

این نکات برگفته شده از کتاب خرید استادانه مرغ عشق هستند.

کتاب مرغ عشق

دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

سامان خدادوست

سامان خدادوست یک شعار دارد: زندگی کن و به طبیعت و حیوانات عشق بورز... من عاشق پت ها مخصوصا پرنده ها هستم. پرنده مورد علاقه من مرغ عشق و بعد ملنگو است. به پرنده های خودتون مهربانی کنید و کاری کنید احساس شادی کنند.
  1. سلام دوستان ببخشید بابت حرفم حرکاری میکنید مرغ عشق رنگ خاص نگیر یعنی رنگ سفید لیمویی کلی قیمتی من پنج جفتشونودارم الانکه پیگیری کردم دیدم میگن مرغ های رنگ خاصو سوزن میزنن یاقطره بهشون مید تویک ماهگی عقیمشون میکنن بخاطر پول بی ارزش شایدم تا الان همه جوجه هاروعقیم کنن پرنده خواستین بخرین باجوجه بخرین من همه پرندهام هرکدوم تا ۷ تا هم تخم گزاشتن اما هیچکدوم نطفه ندارن هیچی درمانیم نیس چن جاهم اطلاغ دادم بااین حرمزادها برخوردنمیشه تا بحال ۲۰ دفه تخم گزاشتن ولی بدونه نطفه بودن

  2. سلام ببخشید من یک جفت مرغ عشق ۴ ماه تو خونم دارم هر کار میکنم تخم نمیکنن جاشونم خوبه میشه پیشنهادی بهم بدین برای تخم کردنشون

  3. یه سوال داشتم که یه جفت مرغ عشق دارم تو اتاقه و نور بهشون نمیخوره میخواستم ببینم مشکلی پیش نمیاد

  4. سلام بچه ها مرغ عشق خوبه یا فنج چطور میتونین مرغ عشق رو رام کرد بعد از چند روز تخم میزارن توروخدا
    بگین ممنون

  5. سلام مرغ عشق ماده ای که نزدیک به تخم گذاری میشود رنگ بینیش قهوه ای میشود و نر آبی پررنگ

    • سلام میخواستم بگم چرا بسمت قفسه میرم میترسن خودشون اینور اونور میکوبن

  6. کاربر سایت

    نه اشتباه گفته.اگه جای جدیدش حوب و ساکت باشه دوباره تخم میزارن.

  7. سلام مرغ عشق ماده من اول همش تو خودش بود و حالش خوب نبود الانم دو روزه کور شده نمیدونم چرا لطفا کمکم کنید چکار کنم خوب شه

  8. سلام خسته نباشید من یه مرغ عشق دارم . بعضی وقت ها می لرزه میشه بهم بگید مشکلش چیه؟

    • سلام دوست عزیز شاید سرما خورده یا تبش بالاست ببر یه دکتر خوب نشون بده

    • بعضی وقتا که میترسن می‌لرزند، این مورد بیشتر برای ماه های اول هست که بهتون عادت ندارن و میترسن

  9. سلام رنگ بینی مرغ عشق ماده من مایل به قهوه ای شده پس چرا تخم نمیگذاره درحالی که با ماده جفت هم شده ؟

  10. سلام اگر رنگ مرغ عشق نر آبی یا بنفش کم رنگ و ماده قهوه‌ای کم رنگ باشد بالغ هستند و اگر مرغ عشق ماده با نر دیگری جفت شود با نر دیگر جفت میشود چون ماده به نر پا نمیده نمیدونم چکار کنم

  11. سلام اگر رنگ نک مرغ عشق ماده قهوای کم رنگ باشد و نر رنگ نک آن آبی کم رنگ یا بنفش کم رنگ باشد بالغ هستند و اگر ماده با نر دیگری جفت باشد با نر دیگر جفت میشود

  12. عالی بود پردونه!. ضمنا این رو هم شرح بدید که چگونه مرغ عشق مادمون رو تقویت و مست کنیم.

  13. سلام دوستان عزیز من یه جفت مرغ عشق مولد دارم که از یک پرنده فروش پرسیدم که زمانی جای مرغ عشق را اوض کنی هیچ وقت تخم نمی گزارد راست میگه ایا؟

  14. سلام من ی جفت مرغ عشق دارم که تمام ویژگی هارا داره.دماغشم به تازگی از رنگ قهوه ای به رنگ سفید تغییر کرد.الان به علت جابه جایی منزل انها را جابه جا کردم.مشکلی در تخم گذاری پیش نمیاد؟

  15. سلام رنگ نوک ماده من قهوه ای هستش ایا این به معنی بیماری هستش

  16. من یک ماده مرغ عشق لوتینو و یک نر البینو دارم هر دو هم خیلی درشت و عالی و اصلی هستند
    ممنون از شما و پردونه

  17. اگر مرغ عشق البینو یا لوتینو باشد چی
    همین نکات را باید در نظر بگیریم

  18. سلام. دیروز دو تا مرغ عشق خریدم . مرغ عشق نر خیلی دل میزنه یعنی حالت نفس نفس زدن و دهنش مدام باز و بسته میشه میخواستم بدونم آیا مشکلی داره یا خیر؟

  19. ماشاله داری و وجودت واجب.تنت سلامت

  20. با سلام همه مطالب عالی من خودم قناری دارم عاشق پرنده هستم هر نوعش مرغ عشق میخوام بگیرم چه رنگش بهتره تو قناری که رنگ ساده بهترینه ولی مرغ عشق نمیدونم …

  21. ببخشید چطور من سن مرغ عشقمو تشخیص بدم؟

  22. ۰
    سلام
    من نمی دونم این علت تغییر نوک مرغ عشق ماده من چیه؟
    اگه میشه برام بگین که جوونه یا پیره؟

  23. سلام لطفا توضیح بدید که چرا از خرید رنگ گورخری آبی پرهیز کنیم… توضیحات بالا در این زمینه گنگ بود

  24. عالی بود دمت گرم فقط قسمت عدم خرید رنگ ابی با طرح گورخریدلیلش چی بود ممنون

  25. نکات خیلی جالبی بودن. ممنون

  26. سلام ببخشید که سوالم رو اینجا میگم مرغ عشقم ۴تا تخم گذاشته اولا اینکه تو حیاط توفضای باز قفسشو گذاشتم و نمیدونم دمای زیاد اذیتشون میکه یانه.امروز مادهه در لونه رو برداشت وپرتش کرد کف قفس .میخاستم بدونم دلیل خاصی داره این حرکتش ؟اگه امکانش هست راهنماییم کنید ممنون

  27. من هر روز به وبسایت شما سر میزنم واقعآ سایت خوبی با مطالب زیبایی دارین.با تشکر

  28. چراااااااااااا از مرغ عشق آبی گور خری پرهیز کنییییییییییییم؟؟؟؟؟؟!؟!؟!!؛!؛!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟

  29. مطلب کاملا عالیو کاربردی بود.ممنون

  30. واقعا نوشته هاتون عالی بود

  31. با سلام خدمت شما دوستان عزیز و زحمت کش در پردونه ، آقا شما واقعا ترکوندید ! واقعا عالی و دوست داشتنی بود. من تا آخر با پردونه هستم به شرطی که یه مقدار فعالیت سایت رو ببرید بالا … نوشته های تخصصی تر مخصوصا در مورد بیماری ها این جا کمه . راستی کتاب خرید استادانه عالی عالی عالی بود. تشکر

  32. پاسخ گوی سؤال های ما باشید مرسی دوستان خوب ما

  33. چرا از رنگ گورخری هم پرهیز کنیم اینم یکی از سؤال های من و خیلیای دیگه هستش

  34. من بابام نمی زاره مرغ عشق بگیرم یه بارم گرفتم تخم نمی کردش به نظر شما چیکار کنم بزاره بگیرم؟؟؟؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید اخه من خیلی پرنده دوست دارم مخصوصا مرغ عشق لطفا بهم بگید چیکار کنم بابام بزاره بعدشم بگید چیکار کنم تخم کنه میخوام از دوستم بگیرم جوجه .ممنون توروخدا جواب خوب بدین

  35. با سلام خیلی وبلاگ جالبی بود من یک سوال دارم اگر یک جفت مرغ عشق در پرنده فروشی جفت شده باشن ماده هم بخواهد تخم بگذاره بعد کسی اون رو خریداری کنه ولی یک لونه جدید براشون بزاره توش تخم می گذارند

  36. من یک جفت مرغ عشق خریدم ماده تخم تو بدنش بود تو پرنده فروشی خوب بنظر می رسید اما آوردمش تو خونه نره بازی می کرد ولی ماده بی حال تکون هم نمی خور فقط بعضی وقت ها میره کف قفس سر خودشو به میله ها می کوبه انگار وانمود می کنه که میخواد تخم گذاری کنه من قبلان مرغ عشق داشتم و ازشون جو جه کشی کردم ولی به همچین چیزی بر نخوردم لطفا زود جواب بدید . باتشکر

  37. با سلام مرغ عشق من اندام و دماغش خوب اما دور چشمش حلقه نداره کاملا مشکی و بعضی اوقات خیلی خیلی با صدای بلند جیغ میزنند و تون تون پرواز میکنند

  38. سلام سپاس از مطالب فنی و مفید

  39. ممنون واقعا عالی بود

  40. سلام ، من یه مرغ عشق ماده زرد ، سبز خریدم ولی زیر شکمش ورم داره و موقع خرید اصلا توجه نکردم.
    هیکلشم خوبه

  41. بسیار عالی ممنون از لطف تون

  42. من یه جفت گرفتم با۴تا جوجه..وقتی گرفتم مرغا پف کرده و بی حال بودن ..نره هم نفس نفس میزد افتادن زیردست خودم حالشون خیلی هم خوب شده این نیست که پرنده ایی تمیزنباشه نشه حالشو خوب کرد..?

  43. با سلام من دیروز یه جفت مرغ عشق خریدم .

  44. محمدابراهیم

    سلام. خیلی مفید بود مطالبتون. فقط نگفتید چرا از مرغ عشق آبی گورخری پرهیز کنیم؟ چرا چرا چرا
    لطفا جواب بدید. چون این سوال خیلیاست

  45. عالیییییییییی بود مطالب به من که خیلی کمک کرد.
    سپاس

  46. واقعاعالی بود.فقط درموردگورخری ورنگ سبزوابی بیشترتوضیح بدید.خیلی گنگ بودبرای من کم تجربه.الان این رنگ ابی وسبزگوره خری خوبه یابده؟

  47. فقط ?????

  48. خیلی از این سایت خوب لذت بردم مخصوصا این مقاله ؛ پایدار باشید.

  49. دمتون گرم خیلی مفید بود

  50. آخه چه حرفی بزنم☺ وقتی کارت حرف نداره?

  51. واقعا جای تقدیر داشت .ممنونم

  52. عاااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بود

  53. در مورد گورخری بیشتر توضیح بدید.

  54. لطفا جریان مرغ عشق گورخری رو بفرمایید.

  55. مرسی ، عالی بود

  56. پردونه یه دونه 🙂

  57. خیلی عالی وهنرمندانه بود

  58. مرسی عالی و بدون نقص.بنده هم از بچگی حیوون نگه میدارم.مخصوصا”پرنده.بانکته علامت نیوکاسل خیلی حال کردم.

  59. درود .سه پاسگذارم.

  60. استفاده کردیم مرسی….ولی کاشکی میشد بگید چه رنگهایی رو با هم جفت کنیم بهتره>>؟

  61. خیلی مطالب خوب و عالی داشتین

  62. سلام مطالبتون عالی بود تشکر

  63. ممنون از اطلاعات ونحوه عالی توضیح دادنشون

  64. واقعا ممنونم در مورد موارد مطرح شده – سپاس

  65. ممنون .مطالبتون واقعا عالی بود.

  66. دستتون درد نکنه ، مطالبتون واقعا تخصصی بود.

  67. سلام.آقا هم کانالتون و هم سایت جدیدتون عالیه.بی همتاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --