آیا پرندگان خانگی را می توان در طبیعت رها کرد؟

این یک سوال مهم است پرندگان خانگی را می توان در طبیعت رها کرد ؟ و باید از جنبه های مختلف بررسی شود. به طور کلی می توان این کار را کرد اما این یک ریسک بزرگ است و در اکثر موارد شما حکم اعدام پرنده خود را با رها سازی آن در طبیعت صادر کرده اید.

همه پرندگان خانگی در قفس زندگی نمی کنند. اکثر آن ها مثل مرغ، خروس و کبوتر آزادانه در محیط می چرخند. تعداد قابل توجهی از پرندگان خانگی نیز دست آموز هستند و در محیط منزل و حتی طبیعت آزاد هستند و جالب این جاست اگر آن ها را در طبیعت رها کنید مجددا به سوی شما باز خواهند گشت. می ماند عده ای از پرندگان مثل مرغ عشق، فنچ، قناری و غیره که معمولا در قفس نگهداری می شوند.

قبل از هر چیز باید گفت که پرندگان خانگی به پرندگان اهلی و یا پرندگانی که خود و والدین خود در قفس به دنیا آمده اند، گفته می شوند. بنابراین پرندگانی مثل بلبل خرما که بعد از به دنیا آمدن در طبیعت، به اسارت گرفته می شود یک پرنده وحشی محسوب می گردد و نگهداری آن را به عنوان یک پرنده خانگی تایید نمی کنیم. جایگاه بلبل در طبیعت است مگر بلبل هایی که در قفس به دنیا آمده باشند.

آیا می توان پرندگان خانگی قفسی را در طبیعت رها کرد؟

به دلایل زیر خیر، این کار ریسک بزرگیست:

زیستگاه اکثر پرندگان خانگی کیلومترها و حتی کشورها با ما فاصله دارد. برای مثال زیستگاه مرغ عشق، استرالیا است. زیستگاه قناری در طبیعت وحشی سواحل شمال غربی آفریقا و جزایر قناری است. بنابراین رها کردن پرندگانی که زیستگاه آن ها با شما متفاوت است، باعث مرگ آن ها می گردد.

پرندگان خانگی ممکن است توسط انسان های دیگر دنبال شوند و در نهایت مجددا به اسارت دیگران گرفتار شوند و ممکن است مورد بدرفتاری و ظلم قرار بگیرند.

به دلیل تجربه نداشتن آن ها و همچنین قدرت ضعیف تر بال ها در پرواز، ممکن است توسط حیوانات شکاری مانند عقاب، شاهین و… شکار و خورده شوند.

ممکن است به دلیل بی تجربگی و احساس استرس، گرسنه بماند و در نهایت تلف شوند.

برخی پرندگان مثل مرغ عشق در طبیعت، به صورت گروهی و گله ای زندگی می کنند. اگر در طبیعت تنها بمانند قطعا تلف خواهند شد.

رها سازی پرندگان غیر بومی در طبیعت ایران باعث آسیب به محیط زیست ایران می شود.

حیواناتی قابل بازگشت به زیستگاه طبیعیشان هستند که حداکثر رفتار طبیعی ممکن برای بقا را داشته باشند و ترس از بشر یکی از پیش شرط های بقا در طبیعت است. پیش نیاز رهاسازی دانستن مکان زنده گیری، سلامت کامل و رفتار صحیح و طبیعی (شامل ترس از بشر و قدرت پرواز و فرار و تغذیه) است.

پس راه حل چیست؟

راه حال سادست. زندگی آن ها را از زندگی در طبیعت دلنشین تر کنید و برای آن ها وقت بگذارید. ما در پردونه دقیقا برای آسایش و شادی پرندگان خانگی در تلاش هستیم. بهترین راه این است که فضای بازتری به جای قفس برای آن ها فراهم کرده یا با دانش و روش های جدید آن ها را دست آموز کنید تا بتوانید آن ها را حتی در طبیعت با خود بیرون ببرید. پرندگان خانگی بسیار باهوش، دلنشین و بهترین همدم برای انسان هستند. اگر به آن ها توجه کنید آن ها شما را همیشه به طبیعت وحشی ترجیح خواهند داد.

در ایران طوطی های سبز در طبیعت دیده می شوند دلیل آن چیست؟

دلیل آن این است که تعدادی شاه طوطی اسکندر توسط عده ای رها شدند یا توانسته اند از قفس بگریزند و شرایط خود را تغییر دهند. تعداد زیادی از آن ها تلف شدند تا توانستند سازگار شده و تولید مثل کنند. دلیل سازگاری آن ها در ایران این است که زیستگاه اصلی طوطی سبز در همسایگی ایران قرار دارد. پاکستان تا هند زیستگاه شاه طوطی است و سازگاری ممکن شده است.

برای رها کردن پرندگان غیر خانگی مثل بلبل هایی که بعد از به دنیا آمدن در طبیعت اسیر شده اند باید به این موارد توجه کنید:

  • ترس پرنده از انسان از بین نرفته باشد
  • داشتن قدرت فرار
  • دانستن محل دقیق گرفته شدن پرنده
  • آماده سازی آن از نظر جسمی و روحی
  • رها سازی آن در محل گرفته شده
  • مراقبت و اطمینان از سازگاری تا چند ساعت بعد از رها سازی

توجه فرمایید رها کردن پرندگان غیر بومی یا در قفس به دنیا آمده در طبیعت ایران اکیدا توصیه نمی شود.

دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

سامان خدادوست

سامان خدادوست یک شعار دارد: زندگی کن و به طبیعت و حیوانات عشق بورز... من عاشق پت ها مخصوصا پرنده ها هستم. پرنده مورد علاقه من مرغ عشق و بعد ملنگو است. به پرنده های خودتون مهربانی کنید و کاری کنید احساس شادی کنند.
  1. سلام.ببخشید من برای نذری که دارم‌میخام‌یه کبوتر بخرم و آزادش کنم.تو محله ی ماهم کبوتر زیاده که هرروز میان تو تراس ما دونه میخورن.مشکلی نداره اگر کبوتر بخرم و آزادش کنم؟زنده میمونه؟

    • کفتر مشکلی نداره فقط به خونه و جایی عادت نکرده باشه فقط داخل یک مکان گرم سیر مثل خوزستان توی تابستون نمیشه آزاد کرد من خودم عروس هلندی دارم بهم زیاد عادت نداره روزی ۱ ساعت هم براش وقت میزارم ۳ ۴ روز دارمش ۴ ماهشه ۲ ۳ هفته دیگه بهم عادت میکنه اولش حتی غذا هم نمیخورد روز دوم سوم خورد

  2. دوستانی که مایلند پرنده خودشون رو آزاد کنند میتونن پرنده رو به باغ پرندگان اهدا کنند . اگر پرنده بومی اینجا نیست و در طبیعت میمیره . اون رو به باغ پرندگان بدهید که یک آزادی نسبی رو دارند .تو تهران و قم و اصفهان رو میدونم که باغ پرندگان دارند. اونها رو برای رضای خدا ، از زندانتون آزاد کنید . ممنون

    • درود بر شرافتتان. مطمین هستید که قبول میکنه باغ پرندگان؟

    • محمد حسین حقی

      من خواستم مرغ عشقامو بدم باغ پرندگان لویزان گفتن ظرفیت مرغ عشق پره، حالا موندم چیکارشون کنم و به کسی ام نمیتونم بدم، چون هم اعتماد ندارم و هم اینکه نمیخوام دوباره برن تو قفس، تنها راهی که برام مونده باید برم هر یازده تاشونو تو پارک جنگلی سرخه حصار رها کنم و حتی اگر بمیرن هم لا اقل در اسارت و سختی نمردن.
      مگر اینکه یه دوستدار پرنده پیدا بشه که پاسیو یا مکان‌ بزرگی برای پروازشون داشته باشه، بهش اهدا میکنم‌.

  3. سلام من دوتا مرغ عشق داشتم چند روز بود افسرده بودن امروز مامانم دلش سوخته در قفس و تو تراس باز کرده یکی و پرواز داده اول خورده تو دیوار بعدم گم شده خیلی هم گشتم پشت خونه رو ولی نبوداز اون موقع گربه هم مدام میاد اینجا که گیرش بندازه امیدی هس بتونه پرواز کنه دووم بیاره؟
    یکی دیگه هم چند روزه گردنش کجه از قفس اومد بیرون نتونست کامل رو پاهاش وایسه نمیتونست پرواز کنه میلرزید چیکارش کنم اونو؟

  4. سلام
    من طوطی برزیلی کاملا آشتی دارم که خیلی هم وابسته است
    هیچ راهی نداره که محیط آزاد و بیرون هم کنارم باشه و فرار نکنه ؟
    یا اینکه بیرون ببرم حتما فرار می کنه

  5. من چهار تا مرغ عشق تو محیط اتاقم به دنیا اومدن و آزادن ، من در قفسشونو هیچ وقت نمی‌بندم و راحت پرواز میکنن و زیاد هم دستی نیستن و فرار میکنن ، خواستم ببینم وقتی کامل بالغ شدن میتونم آزادشون کنم ؟ چه جایی تو ایران مناسبه براشون ؟

  6. سلام .. خرید ونگهداری پرندگان کار خوبی نیست
    ۱.چون اونا حالت وحشی بودن خودشون از دست میدن و وقتی خسته شدی دیگه نمی تونی اونا را به طبیعت پس بدی .
    ۲.اکثر ما شرایط نگهداری و محیط دمای انان رانمی دانیم
    و ناخاسته دوستی خاله خرسه میکنیم
    ۳.هر موجودی حق ازادی دارد . وما از آن سلب میکنیم

  7. سلام من مرغ مینام میتونه تو طبیعت زندگی کنه ۱ سال پیش خودم بوده خیلی بهم وابسته بود ولی امروز فرار کرد

  8. سلام
    لطفاً بگید چیکار کنم
    من چندتا عروس هلندی دارم که با هم جفت هستتن و هی تخمو جوجه می کنن چون نمیشه همه رو نگه داشت مجبورم جوجه ها رو بفروشم خیلی از این کار ناراحتم چون نمی دونم جوجه ها بعد فروش در چه وضعیتی هستند اگر هم نذارم تخمو جوجه کنن زنگی براشون سخت میشه چاره چیه؟

  9. خواهشا جواب من و هم بدین خیلی مهمه
    مرغ مینای من به مدت ۷-۸ ماه پیشم بود ولی از اول وحشی بود اصلا دستی نمیشد سمت قفس میرفتم جیغ میزد و بشدت فرزو تیز بود.سنشم جوونه.من دوست نداشتم تو قفس اذیت شه وقتی زندگی تو قفس رو دوست نداشت،داخل پارکی که‌پرنده و حوض اب و پراز درخت بود حتی چندتا مینا،اونجا قفس رو باز کردم و کلا رفت.جوری اوج گرفت که اصلا پشت سرشو نگاه نکرد.من خیلی ترسیدم که مبادا از پس خودش برنیاد و از گشنگی تلف شه😭 راستش پشیمونم و ترسیدم که نکنه تصمیم اشتباهی گرفتم تنها ترسم غذا و آب و جای خوابشه

  10. سلام،،من خونم قرقاول دارم تو قفس هستن،از بچگی تو قفس بودن یعنی تخم مرغ بودن بدون مادر با یه مرغ دیگه به دنیا اومدن،الان یه یک سال میشه میخوام ازادشون کنم میخواستم بپرسم میتونن زندگی کنن یا ؟

    • اره ازادشون کن بومی ایران هست با شرایط سازگار میشه گناه دارن

    • سلام .همسایه ما یک باغ داره .که آخر باغش را مختص قرقاول کرده با طوری و وسعت زیاد . میتونم شماره ایشان را به شما بدم جهت مشورت

  11. سلام
    قمری ها اومدن روی سقفمون لونه کردن دوتا بچه اوردن
    من اگر یکیشون رو بردارم و ازش نگهداری کنم،بعدا میتونم ازادشون کنم؟و ایا اون یکیه که تو لونه میمونه مامانشون بهش غذا میده؟
    سال قبلم اومدن اینجا لونه کردن

    • سلام به هیچ عنوان دست بهشون نزنی
      اولا دیگه نمیاد اونجا تخم کنه چون قمری فقط جای امن که کسی اذیتش نکنه تخم میکنه
      دوما پرنده وحش رو نمیشه تو قفس انداخت ممکنه نفرین کنه .
      سوما خیلی کار زشت و نامردیه پرنده رو از محیط بگیری بکنی تو قفس خیلی بده
      به هیچ وجه این کار رو نکنی که خطرناکه شدید و زندگیت رو تهدید میکنه

  12. سلام من یه سهره دارم می‌خوام رهاش کنم میتونم به باغ پرندگان تحویل بدم؟؟؟؟؟

  13. سلام من چهار مرغ عشق داشتم دیروز یعنی در ۱۵ فرودین توی بهار خودش تونسته در قفسو باز کنه و فرار کرده ماده بوده و ابی رنگ ایا میتونم برشگردونم شاید در عرض یه رب تونسته در قفسو باز کنه و بره و اینکه ممکنه توی بهار بتونه زنده بمونه خیلی براش ناراحتم لطفا راهنماییم کنید

  14. نادر اسماعیل پور

    سلام. من یه سهره دارم که ۲یا ۳ ماهش بود گرفتمش. الان سه ساله .حالا هی می خوام رهاش کنم.زنده میمونه. متشکرم

  15. من قرقی دارم میخوام رهاش کنم لطفا راهنمایی می فرمایید

  16. سمیه خداوردی.

    سلام‌مجدد عروس هلندی را چطوری میشه برگردوند؟ ایا راهکاری هست؟

  17. سمیه خداوردی.

    سلام‌ما یه عروس هلندی داشتیم.. دستی بود و حرف میزد و پرواز هم میکرد.. توی خونه ازاد بود.. متاسفانه امروز صبح پرید و رفت. به نظرتون میتونه در طبیعت زندگی بکنه؟ امکان‌همزیستی را با طبیعت داره؟

    • عوض اینجا اومدن برو یه فاتحه بخون
      اون یه ذره خونه سرد میشه به لرز میوفته
      چه برسه اینکه بیرون زنده بمون?

  18. سلام من ده ساله کاسکومو دارم یعنی دقیقا از هشت ماهگیش و از قبلش اطلاع ندارم که تو قفس بدنیا اومده یا از طبیعت گرفتنش ولی بهرحال اصلا دستی نبود، الان شرایط زندگیمون تغییر کرده و متاسفانه زمان زیادی تنها میمونه و طبیعتا ناراحته و پر کن شده میترسمم بدم کسی باهاش بدرفتاری کنه واقعا خوشبختیشو میخوام بنظرتون اگه یه مدت با جلیغه ی پرواز تو بیرون خونه پرش بدم که بالاش قوی شه بعد ببرمش خارج از ایران نزدیکترین زیستگاهش میتونه زنده بمونه؟ اینم بگم که تو خونه آزاده و کمی پر میزنه

    • سلام علت پرکنی اون بخاطر گرم بودن محیطش است که قارچ گرفته . با اب و شامپو بچه بشویید تا قارچش از بین بره .
      بعد هم من کسی را میشناسم عاشق کاسکو هست .

  19. سلام ببخشید ۳تا طوطی برزیلی داریم دوتا ماده یکی نر و نر خیلی اهلی و جفت داره و دوبار تخم گذاشتن نطفه ضعیف بود قصد داریم بهار ازادشون کنیم ایا زنده میمونن؟

  20. من فنچ دارم تو خونه ازادشون کردم برای خودشون لونه درست کردن تو گلدونا….. منم براشون چوب ریز میاوردم که اینکارو انجام بدن…. الان میبینم با اینکه اینها در قفس به دنیا اومدن میتونن برای خودشون مثل پرنده های دیگه لونه درست کنن….. پس محافظت از خودشون و تلاش برای بقا در غریزه این پرندگان هست….. تصمیم دارم آزادشون کنم در فصل مناسب…. البته فقط نگران طبیعت هستم چون بومی ایران نیستن…. امیدوارم کوچ کنن برن به زادگاهشون 🙂

    • سلام میشه توضیح بدین چطور اینکارو کردین که تو خونه ازادانه لونه ساختن

  21. سلام
    من یه نذر داشتم که اگه مشکلم حل شد پرنده ای رو از قفس آزاد کنم
    اما نمیدونم کدوم پرنده میتونه خارج از قفس از خودش مراقبت کنه لطفا راهنماییم کنین که بتونم نذرمو ادا کنم.
    ممنون

    • سلام، پرنده های وحشی که از انسان می ترسند و متاسفانه در قفس زندانی شده اند و معمولا در بازارهای سیاه پرندگان پیدا می شوند. برای مثال بلیل های وحشی، کبک وحشی و….
      حتما با یک متخصص محیط زیست مشورت کنید که دقیقا در جای مناسب آزادسازی صورت بگیرد.

    • پاسخ شما مرغ میناست. دووم میاره. دم شما هم گرم.

  22. سلام خسته نباشین،ما یک مینای ۳ ساله داریم دستی نشده حرفم نمیزنه اگه رهاش کنیم زنده میمونه؟میتونه جفتگیری کنه؟

    • به هیچ وجه زنده نمیمونه

    • توی پارک آزادش کنین جایی که هم نوعش رو ببینین من شیراز هستم و تقریبا توی همه پارک ها میبینم

    • محل زندگی مرغ مینا جزیره کیش و قشم است من اونجا دیدمشان ازادانه .اگر واقعا وحشی است ببرشان انجا ازادشان کن.موفق باشی.

    • آزادش کن مینا غریزش یه پرنده وحشی ای هست هیچ وقت ذاتش گم نمیکنه منم میخوام مینام رو آزاد کنم

  23. سلام ممنون از اینکه من رو از یک کار اشتباه باز داشتید ! من مرغ عشق و فنچ زیاد دارم یک روز تصمیم گرفتم که همشون رو در طبیعت آزاد کنم؛که با مقاله شما روبرو شدم . تشکر

    • مرغ عشقم فرار کرده،من حالم خیلی بده
      دعا کنید بیوفته تو خونه یکی دیگه

  24. آقا دمتون گرم عالی بود. من خودم در کار محیط زیست هستم و نباید جانوران غیربومی در طبیعت رها سازی بشن.
    خیلی ممنون از آگاه سازی شما

  25. سلام من عروس اهلندی داشتم به مدت ده ماه از دستم دون میخورد بوس می تو قفسه میرفتداد بازی میکرد حمام میبردم بیشتر وقت تو خونه ازاد بود شب ها تو قفسه میرفت روز هم از قفسه بیرون می امد فقط رو دستم نمی اید و گاز میگرفت الان هم جفتش فکر کنم صدا کرد یک دفع از موقیت استفاده کرد فرار ترجیح داد ولی بش وابسته بودم و خیلی بهش می رسیدم ولی ترسو واسترس زیاد داشت و هر کاذی کردم یک کلمه یاد نگرفت علاقه نشان نمیداد الان هم رفته موقع فرار یلی دور ساختمان گشت زد جیغ میزد ترسیده بود هر کاری کردم برگرده ولی متا سفانه نیامد حالا امیدی به برگشتش هست یا نه راهنمایی کنید

  26. سلام علیکم
    لطفا بفرمایید که چه مناطقی از ایران برای آزاد سازی طوطی برزیلی مناسب است؟

  27. سلام من عروس هلندی داشتم یه روز تو شمال پرواز کرد رفت مثل موشک پرواز میکرد براش تو بالکن غذا و قفس گذاشتم
    میتونه برگرده یا سالم بمونه

  28. سلام من عروس هلندی داشتم یه روز تو شمال پرواز کرد رفت
    مثل موشک پرواز میکرد براش تو بالکن غذا و قفسش رو گذاشتم
    میتونه برگرده یا سالم بمونه

  29. سلام . پرنده های پرورشی وتولیدی مثل کبک و قرقاول بلدرچین را میشه از مزارع خرید و در طبیعت رها کرد ؟

  30. سلام
    چه مناطقی از ایران برای آزاد سازی طوطی برزیلی مناسب است؟

  31. سلام یه بلبلی داشتیم نزدیک ۱۲سال توقفس بودامروزآزادش کردیم میخوام بدونم میتونه مث بقیه بلبلاازخودش حمایت کنه؟میترسم یه بلایی سرش اومده باشه یازیرآفتاب مونده تلف شده

  32. سلام, برادر من یک جوجه مرغ مینا رو که از لونش در نزدیکی خونه مون افتاده بود پایین آورد خونه و الان نزدیک به پنج یا شش ماهه تو قفس نگه داشته ، خانوادش هنوز نزدیک خونه ما هستن ، برادرم پرهاشو زده بود ولی الان کم کم در اومده ولی تکمیل نشده هنوز، من دوست دارم آزادش کنم فک میکنم اگر خانوادش رو ببینه شاید با اون ها بتونه زندگی کنه, اما بازم میترسم نمیخوام اتفاقی براش بیوفته، نظر شما چیه ؟!

  33. سلام مرغ عشق من از روی خدا توسط مامانم از خونه رفته
    پر داشت تو خونه ازاد بود و پرواز میکرد ممکن زنده بمونه

    • زنده میمونه نگران نباش چون دیگه الان بیشتر خونه ها پرنده دارن مثل بلبل و قناری مرغ عشق تا گرسنه بشه سریع با شنیدن صدای اون پرنده ها به نزدیکشون میره من خودم تا حالا ده دوازده تا قناری و سهره و مرغ عشق خونه مون اومده حتی یه روز یادم سه تا کبوتر اومدن تو حیاطمون بهشون اب و دون دادم از اون روز به بعد دیگه هر روز میومدن تا وقتی که دیگه خونمون عوض کردیم مراقبت از حیوانات یه نعمت بزرگ که به هر کسی نداد خداوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --