دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

شکسته شدن پای جوجه مرغ عشق بر اثر خارج کردن گلوله ها

در خدمت شما هستیم با بررسی یکی از مسائل شایع در پرورش و نگهداری مرغ عشق. بدون هیچ مقدمه ای، موضوع را آغاز می کنیم؛ شکسته شدن پاهای جوجه مرغ عشق! لطفا به تصویر زیر دقت کنید:

شکسته شدن پاهای جوجه مرغ عشق

 

به نظر شما چه بلایی بر سر پاهای این جوجه مرغ عشق های معصوم آمده است؟

پاسخ را خدمتتان خواهیم گفت: متاسفانه صاحب این جوجه مرغ عشق ها، مقداری بی توجهی کرده و ناخواسته به جوجه مرغ عشق های خود آسیب زده است. شاید با تعجب بپرسید، خوب چرا؟! مگر چه اتفاقی افتاده است؟!! لطفا به عکس زیر توجه کنید:

شکسته شدن پاهای جوجه مرغ عشق

 

شاید خیلی از شما، هنگام تولد جوجه مرغ عشق هایتان، فضله های گلوله شده در پاهای آنان را دیده باشید! این گلوله ها مثل تکه سنگی، انگشتان جوجه ها را می پوشانند و راه رفتن را برای آنان دشوار کرده و همواره با صدا همراه می سازد. این شرایط باعث می شود تا خیلی از دوستان، دغدغه ای وسواس گونه برای حل این مشکل پیدا کنند! در نهایت به این نتیجه می رسند که باید به هر شکل ممکن  این گلوله ها را از پاهای این جوجه مرغ عشق ها خارج کرده و به خیال خودشان از این زندان رهایشان سازند.

سوال اول: به راستی این گلوله ها چگونه ایجاد شده اند؟!

سوال دوم: واقعا باید آن ها را خارج کرده یا به حال خود رهایشان کرد؟!

سوال سوم: به راستی چگونه باید این گلوله ها را خارج کرد؟!

سوال چهارم: اشتباه حیاتی و سرنوشت ساز دوستمان (صاحب جوجه مرغ عشق ها) چه بود؟!

وجود رطوبت بالا در لانه ی مرغ عشق رفته رفته باعث می شود تا فضله های کف لانه، اطراف ناخن ها و انگشتان جوجه ها را فرا بگیرند. به دلیل دمای بالای بدن جوجه مرغ عشق ها و همچنین کوران احتمالی هوا، این گلوله ها خشک شده و مانند تکه سنگی حرکت جوجه ها را با مشکل روبه رو می سازند. این مشکل در اکثر پرندگان نیز همواره دیده می شود. خارج کردن این گلوله ها ضروری نیست! یعنی جوجه مرغ عشق کم کم، با وارد شدن به دوران نوجوانی این گلوله ها را با منقار قدرتمند خود شکسته و خود را رها می سازد، اما خارج کردن این گلوله ها، کار بهتری است. اول از همه باید نسبت به پیشگیری این مشکل اقدام کرده سپس در صورت ناموفق بودن پیشگیری، به فکر خارج کردن گلوله ها باشیم.

برای پیشگیری از این مشکل به این موارد توجه کنید:

یک: استفاده از لانه ی چوبی استاندارد.

دو: مرطوب نبودن بیش از حد محیط اطرف.

سه: جیره غذایی خشک و درعین حال غنی ( از سبزیجات در دوره تولید مثل کمتر استفاده شود به دلیل وجود فیبر بالا )

چهار: ایجاد سوراخ کوچک در سمت چپ لانه به منظور ساخت نوعی هواکش جهت رفت و آمد باد یا همان کوران هوا .

نکته : اگر پیشگیری موثر واقع نشد و مایل بودید خودتان این گلوله ها را خارج کنید، باید با دقت، این کار مهم را به نتیجه ای مطلوب، برسانید.

شروع اقدام مطلوب برای خارج سازی گلوله از پای جوجه مرغ عشق :

یک لیوان آب ولرم تهیه کنید. جوجه مرغ عشق را با دست راست گرفته و پای او را با دست چپ درون آب لیوان فرو ببرید؛ دقت کنید که پرهای قسمت ران وارد آب نشوند. فقط و فقط پاهای جوجه مرغ عشق ها باید وارد آب لیوان شوند. سپس به مدت ۳ الی ۵ دقیقه جوجه را در این وضعیت نگه دارید. بعد از این مدت زمان، خیلی آرام گلوله ها را ماساژ دهید. دقت کنید که فشار حتی به میزان خیلی کم خطرناک بوده و ممکن است به پاهای نازک این جوجه مرغ عشق صدمه وارد کند. یادآوری می کنم که گلوله ها را فقط و فقط نوازش کنید! خواهید دید که بدون هیچ گونه فشاری، گلوله ها خارج خواهند شد. به همین راحتی. سپس جوجه را مدتی روی یک پارچه تمیز قرار داده تا پاهای او خشک شوند، سپس او را به لانه خویش منتقل نمایید.

نکته: جوجه هایی برای انجام این کار مناسب هستند که حداقل ۵۰% از پرهایشان رشد کرده باشند. در غیر این صورت کاری به کار جوجه های کمتر از این سن نداشته باشید تا به حد مناسب برسند.

نکته: جوجه ها را یکی یکی از لانه خارج نمایید  تا مادر متوجه خلوت لانه نگشته و مشکل جدید رخ ندهد.

واما اشتباه دوستمان کجا بود ؟!

متاسفانه دوست عزیزمان، هنگام اقدام مطلوب، به این گلوله ها فشار وارد کرده بود؛ این فشار منجر به آسیب دیدن مفصل انتهایی پاها شده و جوجه را تا ابد از این ناحیه ناتوان ساخت. متاسفانه این جوجه دیگر نخواهد توانست روی میله ها بنشیند؛ مگر به سختی! و همواره باید در کف قفس به زندگی خود ادامه دهد. مرجع مرغ عشق پردونه از شما عزیزان تقاضا دارد که همیشه مراقب سلامتی این پرندگان معصوم و زیبا باشید. تا بر اثر بی توجهی احتمالی، به این مخلوقات آفریدگار توانای جهان هستی، صدمه وارد نشود. توصیه می شود تا همگی روحیه نگهداری از حیوانات معلول را نیز در خود تقویت کنیم تا بتوانیم از حیواناتی که بر اثر بی توجهی آسیب دیده اند مراقبت کرده و آن ها را همواره شاد نگهداریم.

 

 

دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

سامان خدادوست

سامان خدادوست یک شعار دارد: زندگی کن و به طبیعت و حیوانات عشق بورز... من عاشق پت ها مخصوصا پرنده ها هستم. پرنده مورد علاقه من مرغ عشق و بعد ملنگو است. به پرنده های خودتون مهربانی کنید و کاری کنید احساس شادی کنند.
  1. سلام من چند وقت پیش۵تامرغ عشق خریدم۳تا جوجه داره این جوجه هایکیش پاش انگاردشکسته یه وری شده پاهاش به انگارکج شده، راحت هم راه میره هیچ اصلا عین خیالش نیست راحت روچوب می شینه به نظرتون چیکارش کنم،دونخورم هست پیش از پدر مادرم جداشون کردم،ماده هی میزدشون الان به نظرتون چیکارش کنم؟

  2. سلام من یه مرغ عشق از یکی گرفتم که دقیقا پاهاش همینطوری فکر کنم کمتر از یه ماهش میشه بگین برای درمانش چیکار کنم خیلی به سختی تعادلش رو حظ میکنه ممنون میشم کمک کنید

  3. سلام. جوجه ی من کاملا سالم بود و هیچ مشکلی نداشت از لوته بیرون اومد و از دیواره قفس بالا میرفت و خیلی قبراق بود، پدرو و مادرش بهش غدا میدادن فکر کردم زوده جداش کنم که شروع کردن به زدنش مخصوصا مادرش به پاهاش نوک میزد . البته پسرم هم می اوردش بیرون و باهاش بازی میکرد، یه دفعه پای چپش فلج شد و انگشتاش از هم باز و بی حس شد. جداش کردیم. پرنده فروش گفت پاش شکسته خوب میشه، الان یه هفته گذشته اون یکی پاشم انگشتاش جمع شده. با کمک نوکش از قفس بالا میره و خودشو به بالای لونه میرسونه. یعنی دیگه خوب نمیشه؟ خیلی دلم براش میسوزه این اولین جوجه ما و اولین فرزند پدرو مادرشه. نمیدونستم ایتقد ظریفن. چه کاری براش میتونم بکنم؟

  4. سلام من یک مرغ عشق ماده دارم که پاهایش مثل عکس بالا است ولی میتواند به راحتی روی میله بشنید . سوال من این است جوجه هایش مثل خودش خواهند بود ?یا نه؟ اخه قراره که تخم بذاره?

  5. سلام، دقیقا این اتفاق برای من افتاد، فضله هارو به خوبی جدا کردم ولی یکی از پاهاشو مشت کرده و نمیتونه راه بره، من باید چکار کنم که درمان بشه؟ الان خیی حالش بده لطفا هرچه سریع تر جواب بدین، چونمن در متن نحوه ترمیم رو پیدا نکردم، لطفا سریع تا این زبون بسته نمرده، لطفا

  6. سلام من جوجه مرغ عشقم رو از وقتی که خریدم یه پاش حالت شکستگی داره و راحت نمیتونه روی میله بشینه یا راه بره میشه بگید که ایا امکان خوب شدنش هست؟چجوری خوبش کنم؟

  7. سلام جوجه منم اینجوری شد البته من نمی دونستم اینجوری میشه همش پاهاش جم میشد مثا این تصویر ولی چند بار انگشت هاشو هی صاف میکردم و الان خوب شده البته ۵ روزه بود منم فکر میکردم دارم تمیزش میکنم نگو شکستمش الان۱ماهش و انگشت های پاش مشلکی ندار کلی ناخون هاشم دراز شده وروجک

  8. سلام من مرغ عشقم
    افتاد و پاش خیلی درد گرفت الان پیرکسیکام پنج دهمه درسد براش زدم بهتر شد
    نمیدونم ویکار کنم میترسم بمیره لطفا جواب بدید
    با تشکر

  9. پای جوجه مرغ عشق من که سه ماهه است یه ذره باد کرده ولی مطمئن هستم که نشکسته فکر کنم درد میکنه لطفا بگید چی کار کنم

  10. سلام
    جوجه مرغ عشق خریدم فروشنده گفت ۴۵ تا ۵۰ روزست، نمی ایسته، خودشو با نوکش میکشه، فروشنده گفت جوجست خوب میشه، طبیعیه یا فلجه الکی گفته؟

  11. سلام ببخشید یه جوجه مرغ عشقام دچار همین مشکل شده و حالا میخوام بدونم هیچ راه حلی نمیتونه خوبش کنه چون داره به سختی راه میره

  12. سلام خدمت دوستان عزیز ، من یک جوجه مرغ عشق دارم که بر خلاف خواهر و برادراش که سالم و سر حال هستن مثل اینکه پاهاش دچار مشکل شده و به نظر میاد که شکسته اما نمیدونم چطوری این اتفاق افتاده … اما حیونکی داره درد میکشه ، دامپزشگی گفت که باید ببرمش دانشگاه تهران ، حالا می خواستم بدونم که آیا میشه خودم یه جوری سرو تهش رو در بیارم چون الان پنجشنبه هستش و برای بردن به اونجا هم باید تا شنبه صبر کنم …
    ممنون میشم که راهنماییم کنید

  13. نوک جوجه مرغ عشق هم فضله بهش می چسبه یا دارای بافت شبه استخوانی سوراخدار است حس کردم فضله به نوکش چسبیده و نمی تونه دهنش رو باز کنه که مامانش غذا بهش بده ؟؟؟؟؟؟؟

  14. مسعود میرزالو

    کمبود ویتامین های گروه B باعث این بیماری میشه

  15. سلام لطفا بگید پای مرغ عشقی که شکسته رو چکار کنیم؟

    • اگر جوجه هست چسب باند از داروخونه بگیر و پاس رو دقیق هم از کف و هم از رو بزار روی چسب جوری که انگشتاش به حالت کاملا طبیعی قرار گرفته باشه ،
      اکر دیگه جوجه نیست سعی کن با روغن سیاهدانه همیشه انگشتاش رو ماساژ بدی و اگه وارد هستی از کرمک دوچرخه استفاده کن تا انگشتاش رو بزاری توی کرمک مثل جوراب و حتما همیشه ناخن هاش رو به اندازه کوتاه کن نه زیاد و در آخر هم هر روز به خودت فحش بده که چرا قبل از خرید نرفتی درباره این پرنده بخونی

  16. درود بر شما که وقت می گذارید و در جهت آگاهی بخشی قدم می نهید

  17. جواد جواهری

    واقعا از مطلب خوب و بجاتون ممنونم
    این چند وقت سوال من هم بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --