کرونا و پرندگان خانگی

آیا کرونا  برای پرنده ها نگران کننده است؟

همه گیری کرونا در حال گسترش است و زندگی همه را تحت تأثیر قرار داده است. با این حال، این نه تنها باعث بیماری می شود، بلکه باعث سردرگمی و ترس مردم می شود. این یک بیماری در حال ظهور است، بنابراین هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما نمی دانیم یا نمی فهمیم. این عدم اطمینان می تواند گیج کننده باشد. حتی صاحبان حیوانات خانگی این سوال را دارند که چگونه این مسئله می تواند روی پرندگان آنها تأثیر بگذارد. اگرچه هنوز چیزهای زیادی برای کشف این ویروس وجود دارد.

اما این بدان معنا نیست که ما باید نسبت به حیوانات خانگی خود نگران باشیم. بلکه مواردی وجود دارد که افراد می توانند برای ایمن و سالم نگه داشتن حیوانات خانگی خود انجام دهند.

کرونا و پرندگان خانگی

در مورد کرونا

کرونا توسط ویروس کرونا ایجاد می شود. ویروس ها عوامل میکروسکوپی هستند که حاوی مواد ژنتیکی هستند. آنها وارد سلولهای موجودات دیگر می شوند و اساساً سیستم عامل سلولها را به هم می ریزند تا بیشتر خود را تکثیر کنند.

سپس ویروس های کوچک سلول را ترک کرده و به سلول دیگری می روند تا این چرخه را تکرار کنند. ویروس ها انواع زندگی از جمله حیوانات، گیاهان و حتی باکتری ها را آلوده می کنند. برخی ویروس ها نسبت به سلول میزبانی که خود را تصاحب می کنند بسیار خوش خیم هستند. ویروس های دیگر می توانند باعث آسیب شدید و مرگ سلول و ارگانیسم میزبان بزرگتر شوند.

ویروس کرونا ویروس های معروف گروهی است که سالها مورد بررسی قرار گرفته اند. آنها از انواع مختلفی تشکیل شده اند و در انسان ها، گربه ها، سگ ها، خوک ها و پرندگان شناسایی شده اند. گونه های پرنده ای که ویروس کرونا دارند، شامل کبوتر، قرقاول، مرغ و بوقلمون است. به طور معمول، ویروس کرونا در حیوانات جوان مشکل ساز است اما در بزرگسالان خفیف یا بدون علامت است. این ویروس بیشتر در دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش یافت می شود و باعث ایجاد مشکل در این سیستم های اندام می شود. ویروس های کرونا به طور کلی خاص گونه ای هستند و فقط یک گروه از حیوانات را آلوده می کنند. به عنوان مثال، ویروس کرونا که مرغ ها را آلوده می کند، معمولاً مشکلی برای انسان ایجاد نخواهد کرد.

کرونا و پرندگان خانگی

چگونه کرونا توسعه یافته است

کرونا جدید است، بنابراین چگونه توسعه یافت؟ یکی از نکات جالب در مورد ویروس ها جهش آنهاست. این بدان معنی است که با تکثیر ویروس در سلول میزبان، مواد ژنتیکی آنها می تواند به طور تصادفی تغییر کند. این تغییرات باعث می شود ویروس اکنون میزبان جدیدی را آلوده کند. یا می تواند باعث شود ویروسی شدیدتر شده باشد – قوی تر و قادر به آسیب رساندن بیشتر باشد.

تحقیقات نشان می دهد که کرونا احتمالاً از خفاش به انسان در بازار حیوانات زنده و غذاهای دریایی در چین رسیده است.

سپس از انسان به انسان دیگر منتقل می شود. احتمالاً از طریق ترشحات تنفسی مانند بزاق و مخاط هنگام سرفه و عطسه.

آیا کرونا خطری برای حیوانات خانگی است؟

سوالی که صاحبان حیوانات خانگی در ذهن خود دارند این است که آیا این ویروس می تواند از افراد به حیوانات همراه آنها منتقل شود؟

به نظر می رسد خطر این اتفاق کم باشد.

با این حال، در پایان ماه فوریه، مشخص شد که یک آزمایش پومرنیایی متعلق به شخصی که به کرونا مبتلا بود. سگ وی از نظر ویروس مثبت نبود. سگ او مورد بررسی قرار گرفت و به آزمایش مثبت ویروس عکس العمل نشان داد. هر چند سگ عاری از علائم است و از نظر آنتی بادی های ویروس منفی است. این بدان معناست که سیستم ایمنی بدن وی هنوز ویروس را تشخیص نداده یا واکنشی نشان نداده است. سگ هنوز تحت قرنطینه است و تحت نظر است. *

این آزمایش توسط هیچ یک از آزمایشگاه های بزرگ دامپزشکی تاکنون هیچ سگ یا گربه مثبتی را در نمونه هایی که تجزیه و تحلیل کرده اند، پیدا نکرده است.

آزمایش هنوز ادامه دارد.

بنابراین ممکن است نظر ما درمورد آنچه که تأثیر کرونا بر حیوانات خانگی می گذارد تغییر کند. حالا، به نظر می رسد کرونا برای انتقال بیماری به حیوانات خانگی کم خطر است.

آیا پرندگان خانگی در معرض خطر هستند؟

در مورد پرندگان خانگی، در حال حاضر، هیچ مدرکی دال بر اثبات این که این ویروس می تواند به آنها منتقل شود وجود ندارد.

با توجه به اینکه پرندگان و پستانداران دو گروه کاملاً متفاوت هستند. ویروس در حال حاضر حتی بین گونه های پستانداران نیز به خوبی منتقل نمی شود. بعید به نظر می رسد مشکلی برای پرندگان وجود داشته باشد. همانطور که قبلا ذکر شد، ویروس های کرونا معمولاً گونه های خاصی هستند. و این احتمال را افزایش می دهد که ویروس نمی تواند از انسان به پرندگان خانگی منتقل شود.

کرونا و پرندگان خانگی

توصیه های  انجمن دامپزشکی آمریکا

اگرچه احتمال انتقال آن کم است، اما احتیاط لطمه ای به شما نخواهد زد و مواردی از این قبیل اهمیت امنیت زیستی را به ما یادآوری می کنند. انجمن دامپزشکی آمریکا توصیه می کند افراد آلوده به کرونا ارتباط محدودی با حیوانات خانگی خود داشته باشند و به دیگران اجازه دهند از آنها مراقبت کنند تا زمانی که ویروس را بهتر درک کنیم. همچنین بوسیدن، در آغوش کشیدن و اشتراک غذا با حیوانات خانگی را توصیه نمی کند. این امر از سرایت ترشحات تنفسی افراد آلوده به حیوانات جلوگیری می کند.

صاحبان پرندگان حیوان خانگی چه کاری باید انجام دهند؟

شیوع ویروسی قبلی در پرندگان به مردم آموخته است که چگونه از امنیت زیستی خوبی استفاده کنند. در زیر روشهایی آمده که صاحبان حیوانات خانگی می توانند امنیت زیستی را برای پرندگان پیاده سازی کنند

قرنطینه: هر انسانی که بیمار است تا زمانی که به سلامتی دست پیدا نکرده باید از پرنده خود دوری کند. به همین ترتیب، هر گونه پرنده بیمار باید از افراد سالم جدا شود. هر پرنده جدیدی که به خانه می آید باید در حالی که اطراف پرنده های دیگر خود نگه داری نمیکنید، به مدت ۳۰ روز نیز این جداسازی رو رعایت کنید. این توصیه مختص کرونا نیست و برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به همه بیماری های عفونی، قانون خوبی برای ادامه زندگی است.

شستن دست

اطمینان حاصل کنید که قبل و بعد از دست زدن و تعامل با پرنده و لوازم جانبی آنها، مانند وسایل قفس یا غذا، دستان خود را بشویید. ما می توانیم به راحتی باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل عفونی را بر روی دست خود پخش کنیم بدون اینکه از این موضوع آگاهی داشته باشیم. شستن ساده دستان خود با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه می تواند کمک زیادی به جلوگیری از بروز مشکلات کند.

بیماری را کنترل کرده و در صورت لزوم به دنبال مراقبت های تخصصی باشید

اگر متوجه شدید که پرنده شما احساس خوبی ندارد، توسط دامپزشک ماهری معاینه شود. حتی کوچکترین تغییر در رفتار آنها نیز گاهی اوقات می تواند نشان دهنده مشکلی باشد. منتظر نمانید تا آنها واقعاً بیمار شوند. اگر خودتان به بیماری کرونا مبتلا هستید، از یک دوست بخواهید پرنده شما را به دامپزشک ببرد.

همچنین “ممکن است یک شخص با لمس یک سطح یا جسمی که ویروس روی آن است و سپس دست زدن به دهان، بینی یا احتمالاً چشمان خود، بتواند به کرونا مبتلا شود. اما تصور نمی شود این روش صحیح انتقال باشد.

تمیز کردن و ضدعفونی کردن

حتماً سطوح، قفس ها و مواردی را که کثیف شده اند یا با مواد بیولوژیکی تماس پیدا کرده اند (یعنی مدفوع، ترشحات تنفسی) تمیز کنید. ثابت شده است که بسیاری از مواد ضد عفونی کننده رایج در برابر ویروس های کرونا موثر هستند. ضد عفونی کننده های بی شماری از جمله سفید کننده، پراکسید هیدروژن و آمونیوم کواترنر مفید هستند. برای استفاده صحیح، برچسب ها و دستورالعمل های محصولات،را بخوانید. سفید کننده و پراکسید هیدروژن برای استفاده در اطراف پرندگان بی خطر است. اما توجه داشته باشید که هنگام استفاده، حیوانات باید از دود محصولات دور نگه داشته شوند.

آماده باشید

در صورت عدم اطمینان، خواه یک فاجعه طبیعی باشد، یا یک بحران اقتصادی، یا یک بیماری، برای صاحبان حیوانات خانگی خوب است که هم برای نیازهای خود و هم برای پرندگان خود آماده باشند. لوازم اضطراری را در دسترس داشته باشید و حداقل دو هفته مواد غذایی برای همه حیوانات خانگی تهیه کنید. برای پرندگان دارویی، حداقل دو هفته دارو در دسترس داشته باشید.

یک جعبه کمک اولیه برای حیوانات خانگی در دسترس داشته باشید. که شامل مواردی مانند ماده تمیز کننده یا ضدعفونی کننده، مواد بانداژ، پودر استایپتیک و کپی سوابق بهداشتی باشد.

در نتیجه، کرونا ممکن است یک بیماری همه گیر باشد اما این بدان معنا نیست که صاحبان حیوانات خانگی باید وحشت کنند. با درک چگونگی رفتار ویروس و انجام اقدامات مناسب جهت تهیه وسایل مورد نیاز در خانه، کنترل بیشتری بر اوضاع داشته باشید. همچنین یاد بگیرید که چگونه افراد آلوده باید با حیوانات خانگی خود تعامل داشته باشند. اجرای اقدامات ایمنی زیستی مناسب، همانطور که به هر حال در مورد پرندگان توصیه می شود، می تواند به کاهش احتمال ورود بیماری جدی به پرندگان ما کمک کند.

دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

امید مهرابی

امید مهرابی هستم مدتی هست به تیم پردونه پیوستم سعی میکنم تحقیقات خودم رو با شما به اشتراک بذارم امیدوارم مطالب مفید باشه.
  1. سلام وقت بخیر
    من یک جفت مرغ عشق دارم که ازشون حدود هفتا جوجه دارم این سری پنج شهریور تخم گذاشته اما تا الان هیچکدوم جوجه نشدن از یک طرفی ماده هنوز هم رو تخم ها می‌خوابه، جوجه ها همیشه هیجده روزه به دنیا میومدن اما این سری هنوز به دنیا نیومدن جاشون هم ثابته. الان من نمی‌دونم چیکار کنم تخم هارو بردارم !؟ یا بذارم بمونه؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید منو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --