با این راهکار مصرف ارزن در پرورش مرغ عشق را کاهش دهید!
دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

با این راهکار مصرف ارزن در پرورش مرغ عشق را کاهش دهید!

آیا می توان با این راهکار مصرف ارزن در پرورش مرغ عشق را کاهش داد؟
با توجه به افزایش روزافزون ارزن و کتان در بازار و مشکلات عدیده در تامین خوراک پرندگان زینتی به صورت عمده، یکی از دوستان پرورش دهنده مرغ عشق به نام آقا محسن که در سبزوار سالن تکثیر و پرورش دارند، خلاقیتی در خصوص کاهش مصرف ارزن برای گله های پرورشی خودشان به بنده پیشنهاد دادند. من هم اینجا به شما دوستان عزیز منتقل می کنم باشد که مورد توجه شما قرار بگیرد.

بنده این موضوع و پیشنهاد را با چهار نفر از دوستان پرورش دهنده مطرح کردم که سه نفر از آن ها و اینجانب از نتایج به دست آمده راضی بودیم بطوریکه مصرف دانه در سالن به طرز چشم گیری کاهش یافت.

آقا محسن گفتند که ذرت شکسته را بدون خیس کردن و پختن، درون یک ظرف بزرگ و وسط سالن پرورش مرغ عشق گذاشتند که با استقبال مرغ عشق ها همراه بود. بعد از یکی دو روز و سرکشی به لانه ها متوجه پر بودن چینه دان جوجه ها شدند و مصرف دانه های رایجشون پایین تر آمد. این کار را تیم ما (تیم آقای داداشپور) انجام دادند و این نتیجه جالب در نمونه های آزمایش شده دیده شد.

آقای پزشکی (از همکاران آقای داداشپور) هم گفتند: بنده بلغور خرد شده گندم هم که اضافه کردم خیلی بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و این موضوع اطلاع رسانی شد و نتیجه هم عالی بود که پس از اطمینان از عملکرد خوب و ماندگار بودن این غلات و با توجه به صرفه اقتصادی آن (ذرت شکسته با کیلویی ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ و بلغور گندم با کیلویی ۴ تا ۵ هزار تومان در اواخر سال ۹۷) نسبت به ارزن و کتان کمک شایانی به صرفه جویی اقتصادی به شما خواهد کرد.

شما می توانید با نسبت یک کیلو بلغور گندم و با سه کیلو ذرت شکسته را باهم مخلوط کرده و این مخلوط را با دو روشی که در زیر خدمت شما ارائه می شود استفاده کنید:

روش اول: در یک ظرف ارزن، کتان و دانه های مورد نظرتان را بریزید و در یک ظرف دیگر که یا جا دانی و یا ظرف کف قفس است، مخلوط ذرت و بلغور را بگذارید و به مرور دانه اصلی پرنده را کم و ظرف ذرت و بلغور گندم همیشه پُر باشد. در جریان باشید به هیچ عنوان دانه اصلی به صفر نرسد و نهایتا دانه های اصلی یک سوم همیشگی خود باشند.

روش دوم: از ابتدا نصف ظرف را دانه اصلی و نصف دیگر مخلوط ذرت و بلغور گندم قرار دهید و باهم مخلوط کرده و به مرور تا دو هفته میزان دانه و مخلوط بلغور و گندم را به صورت یک سوم ظرف دانه اصلی مثل ارزن و دو سوم ظرف مخلوط ذرت و بلغور گندم باشد.

 

اقدام پیشگیرانه مهم

دوستان با توجه به متفاوت بودن رفتار در هر پرنده، فقط محبت کنید جویای حال پرنده خود باشید که اگر و احیاناً با ضعف پرنده هاتون مواجه شدید حتماً دانه اصلی رو افزایش دهید تا سلامت پرنده ها به خطر نیافتد.

لطفا نظرات خود را زیر این نوشته مطرح کنید.
لطفا خودتان نیز آزمایش کنید و نتایج این آزمایش را با ما و دوستان دیگر در زیر این نوشته به اشتراک بگذارید.

 

 

دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

رحیم داداشپور

آقای رحیم داداشپور علاقه زیادی به پرورش پرندگان زینتی و اصلاح نژاد آن ها مخصوصا مرغ عشق دارد. او با اینکه مشغله های زیادی دارد اما برای خود و مشتریانش سالن تکثیر مرغ عشق ایجاد کرده است. تخصص ایشان بیشتر در مورد مرغ عشق های انگلیسی است. پردونه یک دانشنامه است، بنابراین محتوای این نوشته از سوی پردونه تایید یا رد نمی شود.
  1. با سلام دوستان من چندین جفت مرغ عشق دارم چند سالی هست نگهداری میکنم رژیم غذایی پرنده دست شخص است از ابتدا هر طور پرورش دهید عادت می کنند من در طول روز دو نوبت غذا می دهم نوبت اول صبح ارزن و کتان نوبت دوم عصر مخلوط ذرت گندم جو بلغور شده می دهم مابین این دو وعده میوه و سبزیجات می دهم
    به دردونه خودم هم که دستی شده و در خانه آزاد است روزی یک پسته یا فندق میدهم
    اگر مایل به تخم گذاری پرندگان خود هستید دائما دانخوری پرنده پر باشد و جای قفس در بالاترین جا قرار بگیرد

  2. دوست عزیز اینطور نیست جو و گندم و ذرت خیس کنید و بگذارید جوانه بزنند ببینید چجوری می خورند البته از ابتدا رژیم غذایی پرنده هر طور باشد طول می کشد تا عوض کنید

  3. سلام با دادن ذرت در دراز مدت چربی پرنده ها رو تهدید خواهد کرد ضمنا ذرت های بازار تراریخته هستن به مرور زمان گلبول های سفید در حیوان کاهش و بیماری ها به راحتی به پرنده غلبه خواهند کرد ضمنا خانواده گندم سانان در دراز مدت باکتری هایی در بدن پرنده ایجاد می کنند که مشکلات بعدی را ایجاد میکند بهترین جایگزین برای پرنده ها میباشد.

  4. باسلام مجدد وباتشکر از مطالب مفیدتون
    اگه مرغ عشمو تو جنگل آزاد کنم زنده میمونه؟چون شنیدم ومیگن به ارزن خوردن زیاد عادت کردن زنده نمیمونن آیا درسته؟

  5. باسلام وخسته نباشید
    بنده دو تا مرغ عشق دارم واین اواخر بهشون کمی ذرت مکزیکی نرم وخوردشده وخام فقط یکبار دادم وخوردن.بعد چند بار گندم خیس شده دادم و خیلی خوب خوردن البته ارزن وکمی تخم کتان هم براشون میذاشتم.چند روز پیش یکی از مرغ عشقام که خیلی سر حال بود دیدم گوشه قفس افتاده ومرده خیلی شوکه شدم.گفتم شاید از گندمی که بهشون داده بودم باشه که امروز نوشته های شما رو خوندم وشک ام برطرف شد .من روی قفس پرنده ها که توی تراس بود یه زنبور زرد وحشی دیدم ممکنه زنبور نیش زده باشه و مرغ عشقم از نیش اون مرده باشه؟ممنون میشم نظرتون بهم بدید.⁦❤️⁩

    • سلام دوست دار پرندگان دوست من هم هستند مجددا سلام عرض می کنم با چند روز دادن ذرت و گندم امکان ندارد پرنده بمیرد مگر اینکه نتوانسته باشد هضم کند و یبوست باعث آن شود مقعد پرنده اگر مشکلی نداشته دو علت می تواند باعث مرگ شود اول همان که فرمودید نیش زنبور . چون برای من هم پیش آمد ویکی از بهترین مرغ عشقهایم را از دست دادم علت دوم خیس کردن گندم و ذرت است که تخمیر این مواد بعد از خیس کردن سریع اتفاق می افتد و یک سم مهلکی است
      منبعد غلات با هم مخلوط و بلغور کنید نصف به نصف با ارزن مخلوط و به پرنده بدهید از میوه جات غافل نشوید

  6. سلام جناب عرض ارادتمنظورتون از اینکه نژاد هارو خراب نکنیم چی هستش؟؟؟

  7. سلام
    میخواستم ببینم مرغ عشق با دهن باز نفس میکشه نشانه چیه؟؟؟!!
    مریضه یا نه؟!!

  8. با سلام مرغ عشق خیلی بندرت به چیزهای خشک مثل ذرت نوک میزند باید یاد آور شد بهترین خوراک کمکی به مرغ عشق جو و گندم خیس کرده در حدی که جوانه تازه سفید بزند بسیار مغذی بوده و مرغ عشق های سالم و جسته بزرگی خواهد داشت من خودم زمان مجردیم تکثیر مرغ داشتم که الان مجددا شروع کردم و خواهش من از پرورش دهندگان اینست که نژادها را خراب نکنید . با تشکر سیدصادق عبادی

  9. همش الکیه.اگه نمیتونید به پرنده هاتون برسید و براتون خرج دارن بدینشون به کسی که بتونه مراقبت کنه.این دیگه چه ایده ی عجیب غریبی هست؟من این روش رو امتحان کردم.مرغ عشق هام اصلا بهشون نوک نزدن.

  10. سلام ممنون از پیشنهادتون در مورد کاهش مصرف ارزن.بنده استفاده کردم فقط روی جوجهای جدید گله مورد قبول واقع شد.به نظرم به دلیل این بود که به رژیم خواصی عادت نکرده بودن.انهاهم تا گرسنه نشن نمیخورن منم شب که سالن رو میخوام ترک کنم ظرف ارزن رو برمیدارم دانه بلغور هارو براشون میزارم که صبح که میرسم یکم خورده باشن از ۹صبح که چراغ سالن روشن میشه تا ۱۲که بیام دوباره ارزن رو براشون میزارم فعلا که ۲ماه شروع کردم کاهش چشم گیری مشاهده نکردم بنده با نون خشک تمیز که با آب مخلوط ویتامین براشون میزارم مقدار اندکی کاهش میدم.باسپاس از مطالب خوبتون

  11. سلام من دوجفت خرغ عشق دارم می خوام اون ها رو تو یک قفس یک و نیم متری بزارم می خوا ستم بدونم مشکلی براشون پیش نمیاد

    • کسری مرادی

      اصلا اشکالی نداره و خیلی هم عالیه

    • سلام به نظر من ابتدا وسط قفس تور جدا کننده بگذارید بعد از مدتی تور را بردارید البته برای هر جفت در دو طرف قفس دو لانه با رنگ متفاوت بگذارید تا حسادت این پرنده باعث درگیری نشود

  12. مهدی کریمی

    جالبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --