ویتامین و مواد معدنی ضروری پرندگان
دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

۵ ویتامین و مواد معدنی ضروری که پرندگان به آنها نیاز دارند!

همانطور که می‌دانید ویتامین و مواد معدنی ضروری پرندگان باید برای بقای راحت تر آن‌ها به مقدار مورد نیاز تامین شود. شما با مطالعه این مقاله با ویتامین و مواد معدنی ضروری پرندگان آشنا خواهید شد و حتی برای مشاوره بیشتر می‌توانید با دامپزشک آنلاین پرندگان ارتباط برقرار نمایید.

ویتامین A

کمبود ویتامین A شایع ترین کمبود ویتامینی است که در پرندگان مشاهده می‌شود.. این بیماری به ویژه در

پرندگانی که با جیره‌های حاوی مغزها و دانه‌ها تغذیه می‌شوند رایج است.

ویتامین A محلول در چربی است که مسئول رشد و نمو، تولید هورمون، پاسخ سیستم ایمنی، تشکیل غشاهای اپیتلیال، عروقی و مخاطی می‌باشد. همچنین مسئول بینایی خوب است و مسئول رنگدانه های زرد و قرمز است که اکثر صاحبان طوطی دوست دارند.

اثرات کمبود ویتامین A شامل اختالالت در سه سیستم ضروری بدن است:

  • تنفسی
  • گوارشی
  • سیستم های تولید مثل

اختالالت این سیستم ها منجر به مرگ زودرس می‌شود. بهترین راه برای تقویت ویتامین A این است که حیوان خانگی خود را با طیف وسیعی از سبزیجات خام، میوه ها، غالت و گیاهانی که غنی از ویتامین A هستند، تهیه کنید:

  • فلفل دلمه ای
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • لوبیا سبز
  • کلم پیچ

ویتامین دی D

پرندگان نیز مانند ما ویتامین D را از خورشید دریافت می‌کنند. با این حال، پرندگان خانگی بیشتر اوقات در داخل نگهداری می‌شوند که منجر به کمبود می‌شود. برخی از صاحبان طوطی تصور می‌کنند که قرار دادن طوطی های خود‌ در معرض نور خورشید با قرار دادن آن‌ها در کنار پنجره کافی است. اما، پنجره های مدرن مانع از ورود UV می شوند.

ویتامین D برای طوطی‌ها مهم است. به جذب و استفاده از سایر مواد مغذی در رژیم غذایی آن‌ها کمک می‌کند. این فرآیندهای دوگانه جذب زیستی و جذب مواد مغذی بدون محتوای ویتامین D نمی‌توانند اتفاق بیافتند.

علاوه بر این، ویتامین D برای جذب کلسیمی که پرندگان خانگی برای تولید تخم، تشکیل استخوان و تنظیم فعالیت عصبی (مغزی) به آن نیاز دارند، ضروری است.

عالئم کمبود ویتامین D پرندگان

  1. شکستگی آسان استخوان‌ها که ممکن است با کاهش قابل توجه وزن همراه باشد که نشان دهنده کاهش قدرت کلی استخوان است.
  2. ناهنجاری های فیزیکی مانند منقار بیش از حد رشد کرده یا نرم، کیل خمیده، و پاهای باز شده.

این مطلب رو از دست نده : طول عمر قناری در خانه و طبیعت

کلسیم

کلسیم مستقیماً با ویتامین D مرتبط است. اگر پرنده‌ای کمبود ویتامین D داشته باشد، احتمالا سطح کلسیم آن نیز پایین است. مهم است که بدانید طوطی‌ های خاکستری آفریقایی مستعد کمبود کلسیم هستند و در رژیم غذایی خود نیاز به مکمل دارند.

کلسیم برای لخته شدن خون، عملکرد ماهیچه‌ها و تشکیل پوسته تخم مرغ، استخوان ها و چسبیدن پرها مورد نیاز است. عالاوه بر این، کلسیم برای انتقال دهنده‌های عصبی خاص در مغز ضروری است. این بدان معناست که کلسیم و خلق و خوی ارتباط زیادی دارند.

کمبود سایر ویتامین ها

ویتامین های محلول در چربیA ، D، Eو K هستند در حالی که ویتامین‌های محلول در آب عبارتند از تیامین(۱B (، ریبوفالوین(۲B (، نیاسین، پیریدوکسین(۶B (، اسید پانتوتنیک، بیوتین، اسید فولیک، ویتامین۱۲B ، کولین و ویتامین C (اسید اسکوربیک)

کمبود اسید امینه ها

آمینو اسیدها واحدهای سازنده پروتئین‌ها هستند. این‌ها بخش مهمی از رژیم غذایی سالم و مغذی پرندگان هستند.

اسیدهای آمینه و پروتئین برای تشکیل پر، استخوان، ماهیچه، آنزیم و هورمون مورد نیاز هستند. کمبود پروتئین و اسیدهای آمینه منجر به رشد ضعیف و در نهایت مرگ طوطی می‌شود. شما می‌توانید برای مشاوره گرفتن درباره ویتامین های پرندگان خود با دامپزشک آنلاین پرندگان تماس حاصل نمایید.

نویسنده : دکتر الهام خلفی

دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

سامان خدادوست

سامان خدادوست یک شعار دارد: زندگی کن و به طبیعت و حیوانات عشق بورز... من عاشق پت ها مخصوصا پرنده ها هستم. پرنده مورد علاقه من مرغ عشق و بعد ملنگو است. به پرنده های خودتون مهربانی کنید و کاری کنید احساس شادی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --