چرا پرندگان به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند
دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

چرا پرندگان به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند؟

سوء تغذیه یکی از رایج ترین مشکلاتی است که دامپزشکان طیور با آن مواجه می‌شوند. حتی پرورش دهندگان و صاحبان باتجربه ممکن است غذاهایی که ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری پرندگان را تامین می‌کنند نادیده بگیرند.  حال قصد داریم تا به این سوال که چرا پرندگان به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند؟ پاسخ دهیم.

برخی از مواد مغذی مانند ویتامین‌های A وE ، بتا کاروتن و برخی ویتامین‌های B به راحتی غذاهای پلت شده، از بین می‌روند. مگر از ویتامین‌های مقاوم در برابر حرارت استفاده کنند.

عوارض ناشی از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در پرندگان

 بیماری و عوارض سلامتی

در طبیعت، طوطی‌ ها و پرندگان برای سالم ماندن و رشد پرهای زیبا به طیف وسیعی از گیاهان خام متکی هستند. مواد مغذی موجود در یک رژیم غذایی سالم بدن آن‌ها را قادر می‌سازد تا در سطح مطلوبی برای مبارزه با بیماری‌ها عمل کنند.

عفونت‌های تنفسی

عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و عفونت‌های ثانویه در طوطی‌هایی که تمام مواد مغذی مناسب را دریافت می‌کنند بسیار نادرتر است. علاوه بر این، سیستم ایمنی قوی به این معنی است که حتی زمانی که طوطی مریض می‌شود، برای مبارزه با بیماری و بهبودی قوی بسیار مجهزتر است.

چاقی

پرندگان می‌توانند چاق شوند و این می‌تواند خطرناک باشد. یک اشتباه رایج در رژیم غذایی، تغذیه پرندگان با رژیم غذایی متشکل از دانه‌ها، می‌تواند باعث این امر شود. تغذیه با غذاهای چاق کننده نیز همینطور است. متأسفانه، هیچ یک از این جایگزین‌های غذایی طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پرندگان را تامین نمی‌کند و در واقع می‌تواند منجر به بیماری کبد چرب شود.

چاقی در پرندگان

ساختار و استحکام استخوان

استخوان‌های پرنده. بسیار سبک هستند و امکان پرواز را فراهم می‌کنند. با این حال، آن‌ها نیز به تنهایی قوی هستند. این به دلیل ساختار توخالی خاص آنها امکان پذیر است.

ساختار استخوان پرنده از کلسیم به روشی بسیار کارآمد استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل شود که استخوان‌ها قوی و سالم هستند و وزن سبک خود را حفظ می‌کنند. بنابراین پرندگان نیاز به دریافت مداوم کلسیم دارند تا استخوان‌ها کارآمد عمل کنند. عدم دریافت این کلسیم می‌تواند منجر به ضعیف شدن استخوانه‌ها و شکستگی شود.

تولید مثل ضعیف

در جواب این سوال که چرا پرندگان به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند؟ باید گفت جفتگیری بخش مهمی از زندگی هر حیوانی است و رژیم غذایی نامناسب نه تنها با این غریزه تداخل می‌کند بلکه منجر به از دست دادن توانایی باروری می‌شود. این می‌تواند منجر به افسردگی در طوطی‌های بیحال یا پرخاشگری شود که مرتب جیغ و داد می‌کنند. همچنین در طوطی های مضطرب و پرخاشگر، پر کنی دیده می‌شود.

پرندگان برای اطمینان از تشکیل ماهیچه‌های قوی مورد نیاز برای پرواز به پروتئین نیاز دارند. با این حال، بسیاری از مردم این را نمی‌دانند و بعید است که منبع مناسبی از پروتئین در وعده‌های غذایی، ارائه کنند. در نهایت، گرسنگی و سوءتغذیه در برخی موارد به این دلیل اتفاق می‌افتد که صاحبان حیوانات خانگی رژیم غذایی خود را بر اساس حیوانات اهلی قرار می‌دهند.

درک این نکته مهم است که در حالی که یک مرغ تنها ۶ درصد از وزن بدن خود را در روز غذا مصرف می‌کند که به خوبی تغذیه شود، یک پرنده خانگی متفاوت مانند فنچ به ۳۰ درصد وزن بدن خود نیاز دارد. در مورد مقدار ایده آل غذا برای پرنده خاص خود می‌توانید با دامپزشک آنلاین پرندگان مشورت کنید. به یاد داشته باشید که همه طوطی ها زیبا هستند اما همه طوطی ها مثل هم نیستند. طوطی های خاکستری آفریقایی (کاسکو) نسبت به همتایان آمازون خود به کلسیم بیشتری نیاز دارند.

نویسنده : دکتر الهام خلفی

دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

سامان خدادوست

سامان خدادوست یک شعار دارد: زندگی کن و به طبیعت و حیوانات عشق بورز... من عاشق پت ها مخصوصا پرنده ها هستم. پرنده مورد علاقه من مرغ عشق و بعد ملنگو است. به پرنده های خودتون مهربانی کنید و کاری کنید احساس شادی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --