cerelac-cockatiell
دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

همه چیز درباره سرلاک عروس هلندی

سرلاک عروس هلندی یک منبع غذایی فوق العاده برای این پرنده زینتی است. زمانی که می خواهید جوجه های خود را رام و دستی کنید. بهترین حالت این است که در ۲۰ روزگی آن ها را از مادر خود جدا کنید و از سرلاک عروس هلندی برای تغذیه آن ها استفاده کنید. تصویر زیر نمایانگر جوجه های ۲۰ روزه است.

baby-cockatiels

نکات مهم هنگام خرید سرلاک عروس هلندی

سرلاک عروس هلندی از مقداری ویتامین، پروتئین و مواد معدنی تشکیل شده است. موقع خرید سرلاک عروس هلندی حتما به این نکته توجه کنید که سرلاک خریداری شده اصل و معتبر باشد و از خرید سرلاک تقلبی و به ظاهر اورجینال جدا خودداری کنید.

  • به هیچ وجه از سرلاک فله ای و باز استفاده نکنید، زیرا بیشتر آن ها تقلبی و دست ساز هستند. سرلاک دست ساز اصلا ارزش غذایی خوبی ندارد و خیلی زود هم فاسد می شود. متاسفانه به خاطر برخی از سودجویان و ناآگاهی صاحبان این پرنده دوست داشتنی تعداد زیادی از جوجه ها بر اثر همین سهل انگاری در دوران جوجگی می میرند.
  • حتما به این نکته هم توجه کنید که سرلاک مخصوص عروس هلندی را خریداری کنید. چون تغذیه یک عروس هلندی با یک قناری و مرغ مینا متفاوت است.
  • نکته مهم دیگر هیچ وقت در نبود سرلاک عروس هلندی از سرلاک انسانی استفاده نکنید چون سرلاک انسانی دارای لاکتوز است و باعث بیماری های گوارشی در جوجه های شما می شود و چیزی جز تلف شدن آن ها در پی ندارد.
  • به هیچ وجه از آرد ذرت، آرد نخودچی و بیسکویت مادر به جای سرلاک معتبر عروس هلندی استفاده نکنید.

پردونه برای رفاه حال شما عزیزان بهترین و معتبرترین نوع سرلاک عروس هلندی را برای شما خریداری و موجود کرده است. می توانید این محصول باکیفیت و مطمئن را از فروشگاه ما خریداری کنید. تصویر پایین نمایی از این سرلاک عروس هلندی است.

تا چه زمانی از سرلاک عروس هلندی استفاده کنیم؟

تا ۴۵ روزگی به جوجه عروس هلندی خودتان باید سر ساعت مشخص سرلاک بدهید. البته از ۳۵ روزگی می توانید غذاهای نرمی مثل سفیده تخم مرغ و جوانه های نرم در اختیارش قرار بدهید. این کار باعث می شود که جوجه عروس هلندی شما موقع دان خور شدن اذیت و ضعیف نشود.

البته به نکته هم توجه کنید که درسته تا ۴۵ روزگی فقط باید سرلاک بدهید اما به یکباره نباید سرلاک را از جوجه عروس هلندی خود قطع کنید. برخی از جوجه عروس هلندی ها در دان خور شدن تنبل هستند باید در این‌جور مواقع حتماً یک وعده کوچک سرلاک عروس هلندی بهش بدهید.

جدول زمان تغذیه و مقدار سرلاک عروس هلندی

سن جوجه زمان تغذیه مقدار سرلاک
۱ تا ۴ روز هر ۲ ساعت ۱ تا ۲ سی سی
۵ تا ۷ روز هر ۳ ساعت ۱ تا ۲ سی سی
۸ تا ۱۵ روز هر ۴ ساعت ۱ تا ۲ سی سی
۱۶ تا ۲۴ روز هر ۵ ساعت ۱ تا ۲ سی سی
۲۵ تا ۳۵ روز هر ۱۰ ساعت ۱ تا ۲ سی سی
۳۶ تا ۴۵ روز هر ۱۲ ساعت ۱ تا ۲ سی سی
۴۵ به بالا ۱بار در روز ۱۲ سی سی

این زمان تغذیه به صورت تقریبی است. همیشه به چینه دان عروس هلندی خود توجه کنید. هروقت چینه دان عروس هلندی شما کاملاً خالی شد نوبت بعدی سرلاک را به او بدهید. زیرا چینه دان جوجه عروس هلندی شما وقتی پر باشد و یک نوبت دیگری به او سرلاک بدهید، سرلاک قبلی فاسد و تخمیر می شود.

نحوه سرلاک دادن عروس هلندی

  • حتما به این نکته توجه کنید که موقع درست کردن سرلاک از آب سرد و یا داغ استفاده نکنید. آب باید گرم باشد طوری که انگشت شما را نسوزاند.
  • موقع درست کردن سرلاک عروس هلندی حتما آن را به اندازه درست کنید. هیچ وقت سرلاک باقی مانده را نگه ندارید که در دوره بعدی به جوجه عروس هلندی خودتان بدهید. سرلاک مانده باعث می شود که در چینه دان عروس هلندی شما تخمیر و فاسد بشود. سرلاک فاسد مشکلات گوارشی بسیاری را برای جوجه عروس هلندی شما در پی دارد.
  • موقع درست کردن سرلاک عروس هلندی به این نکته توجه کنید که سرلاک شما نباید خیلی سفت و نه آبکی شل باشد. سپس توسط سرنگ مخصوص سرلاک، شلنگ سرم، کرمک می توانید سرلاک تهیه شده را به جوجه عروس هلندی خودتان بدهید.
  • اگر می خواهید از شلنگ سرم استفاده کنید باید اندازه ۱۰ سانت از شلنگ برش بزنید و دو سر شلنگ را توسط آتش یکم بسوزانید تا از حالت تیزی دربیاید و گلوی عروس هلندی شما را زخمی نکند. در تصویر پایین نمونه ای از سرنگ و شلنگ سرم را می بینید که بر روش متصل شده است.

Syringe-cerelac

  • اگر از کرمک استفاده می کنید باید خیلی مراقب باشید که کرمک داخل چینه دان پرنده شما باقی نماند.
  • موقع درست کردن سرلاک عروس هلندی اگر دیدید سرلاک ته نشین شد و مقداری آب بالای آن جمع شد. این خبر از فاسد شدن سرلاک عروس هلندی شما می دهد و باید تمام سرلاک عروس هلندی موجود را دور باندازید.
  • هنگام سرلاک داده به عروس هلندی خود سرنگ را به سمت راست نوکش بگیرید تا به آرامی وارد چینه دانش بشود. به هیچ وجه با زور این کار را نکنید. چون ممکن است باعث آسیب رساندن به نای و پارگی چینه دانش بشوید.

اگر تجربه ای در سرلاک دادن ندارید حتما به دامپزشک مراجعه کنید تا او به خوبی به شما یاد بدهد. ریسک کردن برای به خطر انداختن این موجودات نازنین اصلا جایز نیست.

منابع گروه تحقیقات پردونه: parrotforums , cuteness

دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

سمیرا عزیزی

سمیرا عاشق طبیعت و حیوانات اگر دست خودش باشه یک باغ وحش برای خودش درست میکنه اما فعلا در حد توانش به نگهداری و پرورش عروس هلندی مشغوله ? سمیرا عزیزی یک طراح سایت و نویسنده تولید محتوا از این جهت به تیم حرفه ای پردونه پیوسته تا بتونه قدمی مثبت و تاثیر گذاری در این راه برداره...
  1. سلام خسته نباشید جوجه عروس من دوتا ش از قسمتی که بالاش در میاد قرمز شده یکم دیشب خون اومده از مادرش باید جدا کنم ؟

  2. سلام اشکالی داره پودر سرلاک رو روی غذاشون بریزم؟؟؟مثلا روی تخم مرغ ابپز و برنج و….

  3. درود.
    شما فرمودین که کرمک سرنگ رو سمت راست دهان جوجه به معده هدایت کنیم.
    سمت راست اگه اشتباه نکنم ورودی مجرای تنفسی پرندی.
    مگر ورودی چینه دان سمت چپ نیست؟
    یا من اشتباه میکنم؟

  4. هیچی باید همون موقع بندازی بیرون حتی اگه نیم ساعت هم بگذره

  5. سلام دوستان
    من جوجه عروس هلندیم ۱۵روزه هست یعنی هر وقت چینه دانش کاملا خالی بود وقت سرلاک میشه؟؟ ممنون میشم جواب بدید دفعه اول هست که جوجه سرلاک میدم تجربه ای ندارم

    • بله. اگ چینه دانش خالی نباشه و سرلاک بدین تو چیندانش باعث تخمیر میشه و بعد عفونت میکنه و باعث مرگ جوجه میشه

  6. سلام سرلاک درست شده چقدر بیرون سالم میمونه ؟

    • سلام سعی کنید به اندازه مصرف پرندتون درست کنید. اگر مابقی رو در یخچال یا بیرون بزارید بعد به جوجه بدین حتما مشکل گوارشی پیدا میکنه ـو اگر هم سرلاک سر باشه باعث مرگش میشهـ مراقب باش عزیزمـ

  7. سلام یه سرلاک هست تاریخ انقضا تا ۲ ماه دیگه
    اگه بیشتر بمونه سرلاک خراب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --