Types-of-race-cockatiel
دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

انواع نژاد عروس هلندی با عکس و بررسی

اگر شما هم از انواع نژاد عروس هلندی بی اطلاعید و نمی دانید این پرنده خونگرم دوست داشتنی چطور از یک نژاد اصیل عروس هلندی خاکستری توانست به چند نژاد عروس هلندی دیگر برسد حتماً تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

تاریخچه نژاد عروس هلندی

نژاد عروس هلندی نخستین بار در سال ۱۱۷۰ توسط یک زیست شناس استرالیایی به نام کاپیتان جیمز کوک مشاهده شد. این پرنده زیبای دوست داشتنی در الان زمان به موزه سلطنتی منتقل شد و در سال ۱۹۴۰ به عنوان محبوب ترین پرنده در جهان به شهرت رسید.

حدود صد سال نژاد اصیل عروس هلندی ها خاکستری بود. با تصویب قانون ممنوعیت صادرات این پرندگان بومی

باعث شد که پرورش دهندگان به فکر توسعه و تغییر اصلاح در نژاد عروس هلندی ها بکنند.

اولین جهش ژنتیک عروس هلندی در قاره آمریکا صورت گرفت و نژاد عروس هلندی ابلق به وجود آمد و تا به امروز  جهش های مختلفی صورت گرفته است که در ادامه به معرفی تک به تک آن ها می پردازیم.

نژاد عروس هلندی خاکستری

همان‌طور که گفتیم این نژاد اصلی ترین و طبیعی ترین نژاد عروس هلندی ها به حساب می آید. در این نژاد طوطی کاکوتیل ( عروس هلندی) تمام بدن به رنگ خاکستری است و مقداری رنگ سفید در بال های آن ها مشاهده می شود.

تعیین جنسیت در نژاد عروس هلندی خاکستری

تعیین جنسیت در این نژاد عروس هلندی بسیار کار راحتی است. بعد از اولین پرریزی جنسیت نر صورتش کاملاً زرد رنگ می شود و لپ هایی نارنجی رنگی خواهد داشت. پرهای جدیدش کاملاً خاکستری است و هیچ گونه خال و خط های زرد رنگی را مشاهده نخواهید کرد.

در مقابل عروس هلندی ماده صورتی خاکستری همرنگ بدنش دارد و خطوط زرد رنگی بر روی بال هایش نقش بسته است. در تصویر پایین شما یک عروس هلندی خاکستری نر را مشاهده می کنید.

Cockatiel Gray

نژاد عروس هلندی ابلق

عروس هلندی ابلق دومین نژاد اصلاح شده در این پرنده است. عموماً ۷۰ درصد بدن این عروس هلندی نژاد ابلق را پرهای زرد رنگ شکل می دهد و ۳۰ درصد باقی مانده خاکستری است. کلمه ابلق به معنای دو رنگی است. ممکن است کل بدن زرد باشد و بال هایش خاکستری و حتی برعکس

cockatiel-scaled
 

در تصویر بالا شما یک جوجه سرلاکی نژاد ابلق را مشاهده می کنید.

انواع نژاد عروس هلندی ابلق:

  • نژاد عروس هلندی لوتینو ابلق
  • نژاد عروس هلندی ابلق پُررنگ
  • نژاد عروس هلندی ابلق کم‌رنگ
  • نژاد عروس هلندی ابلق مرواریدی

نژاد عروس هلندی سینامون

در انگلستان به رنگ دارچینی سینامون (Cinnamon) می گویند. به همین خاطر به این‌گونه نژاد عروس هلندی سینامون می گویند.

عروس هلندی سینامون همانند عروس هلندی خاکستری است اما رنگ پرهایش به رنگ دارچین خودنمایی می کند. جنسیت نر این نژاد عروس هلندی صورتی زرد با گونه هایی قرمز رنگ دارد و در جنسیت ماده صورتی دارچینی کم رنگ و گونه هایش نارنجی کم رنگ است.

انواع نژاد عروس هلندی دارچینی:

  • ابلق دارچینی

این نژاد عروس هلندی پرهای زرد و قهوه‌ای دارد و از‌نظر شدت رنگ و قرارگیری رنگ‌ها از تنوع زیادی برخوردار است. نژاد ابلق دارچینی از گونه های کم یاب عروس هلندی است.

  • مرواریدی دارچینی

نژاد عروس هلندی دارچینی بر روی پرهای مرواریدی‌اش لبه های زرد رنگ با سایه هایی از رنگ دارچینی نقش بسته است. نژاد مرواریدی دارچینی هم کم یاب است. در تصویر پایین این گونه کم یاب را می توانید مشاهده کنید.

cockatiel-cinnamon-pied

  • ابلق مرواریدی دارچینی

این نژاد عروس هلندی ترکیبی از دو نژاد عروس هلندی بالا است. رنگ بدنش دارچینی است و روی بال هایش لکه های سفید و زرد رنگ مرواریدی شکل گرفته است.

  • دارچینی فالو (Fallow Cockatiel)

عروس هلندی دارچینی فالو برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ به وجود آمد این نوع جهش متأسفانه مشکلات بینایی در پرنده ایجاد می کند. این نوع جهش هم یکی از کم یاب ترین ها در نژاد عروس هلندی سینامون است.

رنگ بدنش دارچینی بسیار کم رنگی دارد و چشم هایش زرشکی و منقار و پاهایی کرمی رنگ دارد.

نژاد عروس هلندی گل باقالی یا مرواریدی

این نژاد از عروس هلندی اسامی گوناگونی دارد، مانند گل باقالی، ایزابلا، مرواریدی، طاووسی، صدفی هم نامیده می شود.

زمینه پرهای این عروس هلندی خاکستری و سفید است. روی بدن و بال هایش خال های سفید و یا زردی به زیبایی نقش بسته است که تداعی گر دانه های مروارید می ماند.

جنسیت این نژاد عروس هلندی عموماً ماده است و درصد کمی نر می شوند اما نرهای این نژاد عروس هلندی بعد از بالغ شدن شبیه عروس هلندی خاکستری می شود و خال هایش را از دست می دهد.

در تصویر پایین یک جفت عروس هلندی را مشاهده می کنید که سمت راست یک عروس هلندی مرواریدی است و در سمت چپ یک عروس هلندی خاکستری نر قرار گرفته است.

ied

نژاد عروس هلندی لوتینو

نژاد عروس هلندی لوتینو پرهایی زرد رنگ با گونه های نارنجی خودنمایی می کند. نژاد اصیل عروس هلندی لوتینو چشمانی قرمز و شرابی دارد. برخی از جهش های این نوع از نژاد عروس هلندی پشت تاجشان نوعی طاسی دیده می شود.

نحوه تشخیص جنسیت عروس هلندی لوتینو بعد از بالغ شدن عروس هلندی نر پرهایی یک دست زرد رنگ دارد ولی عروس هلندی ماده خال هایی زرد رنگ در پرهایش دیده می شود. عکسی که در پایین مشاهده می کنید یک عروس هلندی لوتینو ماده است.

 

انواع نژاد عروس هلندی لوتینو

  • لوتینو ابلق مرواریدی
  • لوتینو وایت فیس
  • لوتینو ابلق روشن
  • لوتینو ابلق

نژاد عروس هلندی وایت فیس

این نژاد از عروس هلندی بدنی مانند عروس هلندی خاکستری دارد ولی در صورتش هیچ اثری از لپ های قرمز ، نارنجی و زردی مشاهده نمی کنید. بعد از بالغ شدن این نژاد عروس هلندی در جنسیت نر پرهای صورتش کاملاً سفید می شود ولی در جنسیت ماده صورتی همرنگ بدنش خواهد داشت.

انواع نژاد عروس هلندی وایت فیس

  • ابلق وایت فیس
  • لوتینو وایت فیس
  • دارچینی وایت فیس
  • خاکستری وایت فیس
  • مرواریدی وایت فیس
  • ابلق دارچینی وایت فیس
  • مرواریدی دارچینی وایت فیس

تصویر بالا نمایان گر یک عروس هلندی مرواریدی دارچینی وایت فیس

نژاد عروس هلندی نقره ای:

نژاد عروس هلندی نقره ای دارای چندین جهش ژن رنگدانه ای است. این نژاد عروس هلندی همانند عروس هلندی خاکستری است اما به خاطر تغییر جهش رنگدانه هایش به نقره ای تبدیل شده است. گونه هایش برخی مواقع زرد، نارنجی و حتی کاملاً سفید است. در تصویر زیر یک نژاد عروس هلندی نقره ای ماده را می توانید مشاهده کنید.

 

انواع نژاد عروس هلندی نقره ای

  • نقره‌ای دارک (تیره)
  • نقره‌ای لایت (روشن)

 

نژاد عروس هلندی البینو

اصلاح البینو به معنای فاقد رنگدانه بودن است. تمام بدن این نژاد عروس هلندی سفید است. حتی پاها و ناخن هایش هم هیچ رنگدانه ای ندارد. نژاد عروس هلندی البینو اصیل دارای چشمان قرمز روشن و عمیق است.

نژاد عروس هلندی البینو یکی از محبوب ترین و گران ترین نژاد عروس هلندی به حساب می آید. که در تصویر زیر یک جوجه ۳ ماهه  عروس هلندی البینو را می توانید ببینید.

عروس هلندی آلبینو اصل باید از دونسل قبل تر از خودش باید کاملا سفید و چشم شرابی باشد. عروس هلندی البینو از جفت گیری یک عروس هلندی وایت فیس لوتینو و عروس هلندی لوتینو شکل می گیرد. البته درصدی کمی جوجه های البینو می دهند برای همین هم از بقیه نژادها گران قیمت تر است.

 

منابع گروه تحقیقات پردونه: oghabsanat , petco

 

دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

سمیرا عزیزی

سمیرا عاشق طبیعت و حیوانات اگر دست خودش باشه یک باغ وحش برای خودش درست میکنه اما فعلا در حد توانش به نگهداری و پرورش عروس هلندی مشغوله ? سمیرا عزیزی یک طراح سایت و نویسنده تولید محتوا از این جهت به تیم حرفه ای پردونه پیوسته تا بتونه قدمی مثبت و تاثیر گذاری در این راه برداره...
  1. باسلام
    میخواستم بدونم نر وایت فیس با ماده سیلور جوجشون چی مشه

  2. کممممممممممککککککمم کنید

    تروخدا کمکم کنید اومد ببینم عروسم چقدر تخم کرده یکی از تخماش اوفتاد شکست چی کار کنم باز تخم بزاره چون بابام گفته بود در نونه رو باز نکن تروخدا کمکم کنید بفهمه بیچارم تروخدا
    تروخدا بگید چبکار کنم تا شب تخم کنه تروخدا جون هرکی که دوست دارید بهم کمک کنید

  3. شرمنده جوجه های عروس های زیر چی میشه؟؟

    نر
    سرش زرده تا کاکلش بعد بقیه سیاهه

    ماده
    مثل نره ولی سیاهیش کمتره بیشتر به قهوه ای میزنه
    و زردی سرش تا نوکشه

  4. سلام نوروز به مبارکی
    لوتینؤ ماده و خاکستری نر جوجش چطوری می‌شه؟

  5. سلام خسته نباشید من یه نر سایمون دارم با ماده چی جفت بزنم ک جوجه وایت فیس بده ممنون میشم جواب بدید

    • دوست عزیز شما باید ماده وایت یا آلبینو بگیرید هرچند باز هم احتمال وایت بودن جوجه ها خیلی کمه
      پیشنهاد میکنم ماده لوتینو بگیرید

  6. اگه میخواهید عروس هلندتون هیچ وقت گم نشه باید در وپنجره همیشه تا سن ۴تا پنج سالگی بسته باشه برای اینکه عروس هلندی کوچولو مقل بچه آدم گم میشه همون چهار و پنج سالگی هم کمه باید بگذارید تا شش سالگی تو خونه در پنجره باز نکنید وقتی از قفس بیرون است با تشکر. 😉😉😉😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --