آشنایی با عروس هلندی آهویی
دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

عروس هلندی آهویی را بهتر بشناسیم + عکس و قیمت نر و ماده

عروس هلندی آهویی جز اصلی‌ترین و محبوب‌ترین نژاد این خانواده دوست داشتنی محسوب می‌شود. زمانی که به زادگاه آن‌ها یعنی استرالیا سفر می‌کنید، به طور طبیعی فقط با نژاد عروس هلندی آهویی مواجه می‌شوید. از سال ۱۸۹۴ با اصلاح نژاد در این خانواده چندین نژاد جدید از عروس هلندی به وجود آمده است.

ما در این مقاله در پردونه هر آن چیزی که در مورد عروس هلندی آهویی باید بدانید را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

ویژگی‌های عروس هلندی آهویی

رنگ غالب پرهای عروس هلندی آهویی خاکستری روشن با زمینه سفید در بال‌های آن‌ها است. کاکل نژاد عروس هلندی آهویی عموماً زرد رنگ و یا به رنگ آهویی است. تعیین جنسیت در نژاد عروس هلندی آهویی نسبت به نژادهای دیگر بسیار راحت‌تر است.

تفاوت رنگ بین جنسیت ماده و نر باعث می‌شود که تعیین جنسیت بعد از اولین پرریزی به ‌خوبی مشاهده بشود. تفاوت عروس هلندی آهویی با عروس هلندی صورتی فقط در رنگ‌های پر و پاهایش است.

نحوه تشخیص جنسیت عروس هلندی آهویی

از ویژگی عروس هلندی آهویی ماده پرهایش بعد از بلوغ و پرریزی اولیه همچنان دارای خطوط و خال‌های رنگی و زردرنگ است. پرهای صورت آن‌ها هم عموماً کدر و هم رنگ بدنشان است و نارنجی صورتشان هم کم‌رنگ‌تر از جنسیت نر است.

عروس هلندی آهویی ماده پاهای پهن و زمختی دارد و بین پاهایش یک خمیدگی دیده می‌ شود. عروس‌های ماده عموماً هنگام نشستن پاهای خود را باز نگه می‌دارند. چشمان آن‌ها به ‌صورت دایره‌ای شکل است. در قسمت سینه عروس ماده از گردن تا پاها یک فرورفتگی قابل‌مشاهده است. لگن عروس ماده به ‌مراتب پهن‌تر است و بعد از اولین تخم‌گذاری بسیار محسوس‌تر هم می شود.

یک روش دیگر برای تشخیص جنسیت اینه که دوتا استخوان جناق مانند در سمت معقد عروس هلندی وجود دارد که با لمس آن می‌توانید تشخیص بدهید که عروس هلندی شما ماده است یا نر؟ اگر بین این دو استخوان فاصله وجود داشت پس عروس شما ماده است.

عکس عروس هلندی آهویی ماده

در بین حیوانات مخصوصا حیوانات و پرندگان خانگی همیشه جنسیت نر از زیبایی بیشتری نسبت به ماده‌ها برخوردار است. این قضیه در مورد پرندگان هم صدق می‌کند، جنس نر پرهای زیباتر و پررنگ‌تری دارد. عروس هلندی آهویی در زمان بلوغ وقتی که تمام پرهایش شروع به ریزش می‌کند، شما شاهد پرهای یک‌دست، صاف خاکستری رنگی خواهید بود، بدون اینکه خال و یا خطی بر روی آن وجود داشته باشد.

از ویژگی عروس هلندی آهویی نر پرهای صورت زیبایش زردتر و لپ‌هایش به رنگ زعفرانی درمی‌آید. عروس هلندی آهویی نر تاج بلند و یکدستی دارد و در یک خط به سمت بالا رشد می‌کند.

یکی دیگر از روش‌های تشخیص جنسیت عروس هلندی آهویی دست زدن به سینه آن‌ها است. عروس هلندی آهویی نر از گردن تا پاهایش کاملاً سینه صافی دارد. پاهای عروس نر بالغ کشیده و باریک است.

عروس هلندی آهویی نر در زمان بلوغ مستی می‌کند و کت‌هایش را به‌صورت قلبی کاملاً باز می‌کند و شروع به سر دادن آواز می‌کند.

تفاوت عروس هلندی ماده با نر

قیمت عروس هلندی آهویی

تکثیر و پرورش عروس هلندی آهویی بسیار راحت‌تر از نژادهای اصلاح شده‌ای مثل عروس هلندی آلبینو است. به همین خاطر قیمت آن هم طبیعتاً کمتر از نژادهای دیگر است. در حال حاضر قیمت این نوع نژاد ارزان ترین است. شاید بتوان از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان بر اساس شرایط و نوع آن را خریداری کرد.

تولید مثل و جفت انداختن عروس هلندی آهویی

اگر یک عروس هلندی آهویی را با نژاد لوتینو جفت کنید. جوجه‌هایشان می‌تواند عروس هنلدی آهویی، عروس هلندی ابلق، عروس هلندی دوکت لوتینو و یا عروس هلندی گل باقالی بدهد. باید دید در هنگام جفت‌گیری ژن کدام جفت بیشتر قالب می‌شود!

نگهداری از عروس هلندی آهویی

نگهداری از عروس هلندی آهویی، این پرنده زیبا و دوست‌داشتنی کار راحتی است، فقط باید نسبت به آن مسئولیت‌پذیر باشید. کاملاً مانند یک عضو خانواده باید به او رسیدگی کنید. در درجه اول قفس مناسبی برای او تهیه کنید که آسیبی به خودش وارد نکند. هر روز ظرف آب و غذایش را بشویید تا دچار بیماری‌های گوارشی نشود. به‌هیچ‌وجه از غذای خودتان به او ندهید. نمک، روغن، ادویه، پیاز و مواد غذایی که برای او ضرر دارند را جلواش قرار ندهید. غذای اصلی و پایه عروس هلندی‌ها ارزن و کتان است اما حتماً در میان برنامه غذایی‌شان از سبزیجات غافل نشوید. به‌هیچ‌وجه به میزان زیاد تخمه در اختیارشان قرار ندهید. چون کبدشان به‌سرعت چرب می‌شود و دچار مشکل خواهید شد.

طول عمر و وزن عروس هلندی آهویی

اندازه و وزن عروس هلندی آهویی عموماً باید بین ۷۰ گرم تا ۹۰ گرم باشد، بالای ۹۰ گرم دیگر عروس هلندی شما چاق محسوب می‌شود و شما باید رژیم غذایی او را به‌سرعت تغییر بدهید. از مهم‌ترین فاکتورهای طول عمر عروس هلندی آهویی رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی ایده‌آل است. زمانی که این اساسی‌ترین نکته را رعایت کنید پرنده شما بین ۱۵ تا ۲۵ سال عمر می‌کند.

عکس عروس هلندی آهویی نر

دست آموز کردن عروس هلندی آهویی

برای دست آموز کردن عروس هلندی آهویی بهترین حالت زمانی است که شما باید به او سرلاک بدهید. جوجه‌های سرلاکی عروس هلندی آهویی بهتر آموزش می‌بینند و وقتی که دون خور می‌شوند دیگر شما را به عنوان یک مادر یا یک پدر پذیرفته‌اند. با دادن غذاهای تشویقی به جوجه عروس ها می توانید به آن ها حرکات و کارهایی که مد نظرتان است را به خوبی یاد بدهید.

سخنگو کردن عروس هلندی آهویی

سخنگو کردن عروس هلندی آهویی صبر و حوصله زیادی می‌خواهد اما نتیجه بسیار دل‌ چسبی خواهد داشت. بهترین زمان برای سخنگو کردن آن‌ها بین ۳ ماه تا ۱ سال است. طبیعتاً عروس هلندی نر به‌ خاطر هوش و جسارت بالایش خیلی راحت می‌تواند صدای شما را تقلید کند، فقط باید این ۳ اصل را رعایت کنید:

  1. اصل تمرین با عروس هلندی آهویی
  2. اصل تکرار با عروس هلندی آهویی
  3. اصل پاداش به عروس هلندی آهویی

صدای عروس هلندی آهویی در جنسیت ماده به‌صورت جیغ‌های بلند است و به‌ندرت سخنگو می‌شوند.

برای سخنگو کردن عروس هلندی بهتر که پرنده تنها باشد. زمانی که جفتی پیش او قرار بگیرد سرگرم او می‌شود و کار شما به مراتب سخت تر خواهد شد. هیچ وقت از آیینه برای تربیت کردن او استفاده نکنید، چون او خودش را درون آینه می‌بیند و فکر می‌کند که پرنده دیگری را پیدا کرده است و شروع می‌کند برای او مستی کردن و از نظر روحی دچار مشکل می‌شود.

تایم‌هایی که پرنده سرحال است و شروع می‌کند به آواز خواندن را برای آموزش انتخاب کنید و بعد از هر تلاش او برای ادای کلمات به او یک غذای تشویقی بدهید. راستی می تونید از برنامه غذایی عروس هلندی هم استفاده کنید. کلمات را درهم برهم برای او تکرار نکنید. تا اولین کلمه را یاد نگرفته است به سراغ کلمه بعدی نروید.

کلماتی که با حرف (ب) شروع می‌شود هم آوایی راحت تری برای آن‌ها دارد، مثل بوس بده بابا!

نتیجه گیری :

عروس هلندی آهویی به شدت پرنده خونگرم و اجتماعی است. اگر سرپرست دلسوز و مسئولیت‌پذیری هستید با داشتن این پرنده دوست داشتنی دیگر احساس ناراحتی و افسردگی نخواهید کرد. در این مقاله ما سعی کردیم تمام نکاتی که باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید را برای شما بازگو کنیم.

منبع : petco و پردونه و چند منبع دیگر

دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

سمیرا عزیزی

سمیرا عاشق طبیعت و حیوانات اگر دست خودش باشه یک باغ وحش برای خودش درست میکنه اما فعلا در حد توانش به نگهداری و پرورش عروس هلندی مشغوله ? سمیرا عزیزی یک طراح سایت و نویسنده تولید محتوا از این جهت به تیم حرفه ای پردونه پیوسته تا بتونه قدمی مثبت و تاثیر گذاری در این راه برداره...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --