Manual training cockatiel
دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

آموزش دستی کردن عروس هلندی ! با عادت و طرز رفتار صحیح دست آموز و رام کنید!

یک سوال از شما دارم به نظرتان دستی کردن عروس هلندی کار سختی است؟

جواب سوال عموما خیر است. این کار احتیاج به صبر حوصله‌ ای شما دارد. وقتی شما عروس هلندی را خریداری می کنید، طبیعتاً می خواهید از بودنش نهایت لذت را ببرید. دوست دارید بر روی دستتان بیاید و بتوانید او را ناز و نوازش کنید. حتی با تمرین های مکرر می توانید آموزش هایی به او یاد بدهید.

تمام این ها با صبر و حوصله امکان پذیر است. برویم که داخل این مقاله راهکارهایی برای دستی کردن عروس هلندی بهتان یاد بدهیم، پس با پردونه همراه باشید.

سن مناسب برای دستی کردن عروس هلندی

سن عروس هلندی هرچقدر کمتر باشد بهتر به شما خو می کند و رام شما می شود. بهترین حالت برای دستی کردن عروس هلندی زمان سرلاکی بودنش است.

نکته مهم اینجاست که اگر تجربه ای در این مورد ندارید اصلاً توصیه نمی شود که جوجه ای که سرلاک می خورد را خریداری کنید. برای شما جوجه ای که تازه دون خور شده است و سنی حدود ۳ ماه دارد بهترین گزینه است.

عروس هلندی هایی که جنسیت نر دارند، به خاطر جسارتشان بهتر با شما خو می گیرند. عروس هلندی ماده عموماً اهل ریسک پذیری نیست و برای رام کردنش به صبر و حوصله ای بیشتری نیازمند است.

domesticate Cockatiel-min
 

در تصویربالا یک عروس هلندی آهویی نر را که به خوبی رام و دستی شده است را مشاهده می کنید.

فرایند دستی کردن عروس هلندی بعد از خرید

زمانی که شما نژادی از عروس هلندی را خریداری می کنید نباید توقع داشته باشید که در طول ۲ یا ۳ روز به شما عادت کند و از سر کول شما بالا و پایین برود. به مدت یک هفته باید او را در مکانی آروم و بدون رفت آمد قرار بدهید. باید به او اجازه بدهید که به محیط و شما عادت کند و کوچک ترین استرسی نداشته باشد.

بعد از دو هفته که به محیط و حضور شما عادت کرد می توانید به دستی کردن عروس هلندی خودتان بپردازید.

مراحل دستی کردن عروس هلندی

در مرحله اول:  برای عروس هلندی خود یک اسم انتخاب کنید و در این دو هفته به آرامی و از فاصله دور می توانید او را صدا کنید تا با نوای صدای مهربان شما آشنا بشود.

در مرحله دوم:  برای دست آموز کردن عروس هلندی حتماً تنها یک نفر را مسئول تربیت و آموزشش قرار بدهید. به هیچ وجه چند نفر با هم این کار را انجام ندهید، چون عروس هلندی شما دچار استرس می شود و به سختی رام می شود.

البته این نکته مهم را به خاطر بسپارید که عروس هلندی ها به شدت اجتماعی هستند. اگر فقط یک پرنده تنها در خانه دارید و او را وابسته خودتان می کنید حتماً باید همیشه تمام عشق محبت خودتان را به او بدهید، بی توجهی و عدم محبت او را افسرده و گوشه گیر می کند.

اشتباه بزرگ در دستی کردن عروس هلندی

هیچ وقت به زور متوسل نشید و بخواهید او را با زور اجبار ناز نوازش کنید. در مرحله اول تمرین از او فقط بخواهید که روی انگشتان شما بیایید و بایستد. بعد از هر بار که بر روی انگشتان شما قرار گرفت به او یک غذای تشویقی بدهید. به تصویر پایین اگر نگاهی بیاندازید ارزن خوشه ای غذای محبوب عروس هلندی ها به حساب می آید و می توانید به عنوان یک غذای تشویقی استفاده کنید.

Cockatiel Incentive Food-min
 

مراحل آموزش را در آرامش کامل انجام دهید. به یکباره از او نخواهید که در عرض مدت کوتاهی همه کارهایی که مدنظرتان است را او انجام بدهد.

هیچ وقت سر او فریاد نزنید چون عروس هلندی ها دل های کوچکی دارند و زود قهر می کنند. فریاد زدن شما قطعاً تأثیر منفی بر روی دستی کردن عروس هلندی شما می گذارد.

چه زمانی در روز برای دستی کردن عروس هلندی مناسب؟

بهترین تایم برای آموزش دستی کردن عروس هلندی صبح ها است که شب خواب آرامی داشته اند و پر انرژی هستند. حتماً فضای آرامی را فراهم کنید که خواب بعدازظهر خوبی داشته باشند. سعی کنید بیشتر از ۲۰ دقیقه در روز با آن ها تمرین نکنید. بیشتر از این تایم عروس هلندی را خسته و مضطرب می کنید و بازخورد خوبی نخواهید داشت.

آموزش سوت زدن و رقصیدن در فرایند دستی کردن عروس هلندی

بعد از اینکه عروس هلندی شما آموزش روی انگشت آمدن را به خوبی یاد گرفت و با شما ارتباط خوبی برقرار کرد. حالا می توانید به او آموزش رقصیدن با سوت و موزیک را بدهید.

البته اگر می خواهید عروس هلندی خود را سخنگو کنید به هیچ وجه اول سوت زدن به او آموزش ندهید. چون دیگر یادگیری کلمات براش سخت تر می شود.

موزیکی را انتخاب کنید که عروس هلندی شما با او ارتباط خوبی برقرار می کند. بعد شروع کنید همراه ریتم موزیک سر خود را تکان دهید و انگشت خودتان را بالا و پایین ببرید. به تدریج عروس هلندی شما این حرکات را از شما یاد می گیرد و با شما همراهی می کند. یادتان باشد با هر حرکت و تلاش برای یادگیری یه غذای تشویقی به او بدهید.

گاز گرفتن در مراحل دستی کردن عروس هلندی

ممکن است به هر دلیلی عروس هلندی شما دستان شما را گاز بگیرید. در این جور مواقع به هیچ وجه واکنش منفی مثل فریاد و یا تنبیه کردن از خود نشان ندهید. سعی کنید در این جور مواقع کمترین واکنش را از خود بروز بدهید تا با مدارا کردن با او این حرکت از سرش بی افتد.

البته گاهی با نوک زدن بر انگشتان شما میخواهد در اصطلاح شما را تمیز کند و یا خواهان این است که او را نوازش کنید.

کوتاه کردن پرها برای دستی کردن عروس هلندی

در ابتدا برای رام کردن عروس هلندی خود به دامپزشک مراجعه کنید تا پرهای پرواز عروس هلندی شما را کوتاه کند. این کار برای این است که موقعی که پرنده خود را از قفس بیرون می آورید دچار استرس نشود. چون ممکن است با کوچک ترین صدا بترسند و احتمال آسیب رساندن به پرنده وجود دارد.

حتماً این کار را توسط یک متخصص انجام بدهید. چون فردی که ناشی باشد و دست به کوتاهی بال های پرنده بزند ممکن است آسیب به بال هایش برساند و حتی دچار کیست در بال هایش بشود.

در تصویر زیر مشاهده می کنید به خاطر چیدن غیر اصولی پر و بال ها به جهت دستی کردن عروس هلندی، پرنده بدبخت دچار کیست عفونی شده است. به هیچ وجه شاه پرهای پرنده را نکشید.

Short Wings Cockatiel-min
 

به این نکته توجه کنید با اینکه پرهای عروس هلندی خود را کوتاه می کنید اما زمانی که عروس هلندی خودتان را بیرون از قفس می آورید به هیچ عنوان در و پنجره ای باز نباشد.

نتیجه گیری

  • در تربیت و دستی کردن عروس هلندی باید کاملاً صبوری به خرج بدهید.
  • قدم به قدم با او همراهی کنید و دل به دلش بدهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
  • در ورود اولیه عروس هلندی به خانه به مدت دو هفته او را در مکانی آرام و ساکت قرار بدهید.
  • در مرحله اول رام کردن عروس هلندی خود ابتدا یک فرد مسئولیتش را قبول کند.
  • بعد از اعتماد کردن او به شما می توانید او را با بقیه اعضای خانواده آشنا کنید.
  • به هیچ وجه عروس هلندی خود را دعوا و تنبیه نکنید، بلکه در هنگام آموزش او را تشویق کنید و غذاهایی تشویقی که دوستش دارد در اختیارش قرار بدهید.
  • کوتاهی پرهای پرنده توسط دامپزشک برای جلوگیری پرنده از آسیب رساندن به خود
  • بهترین تایم آموزش زمانی است که عروس هلندی شما سرحال است و مدت کوتاهی با او تمرین کنید که خسته نشود.

منابع گروه تحقیقات پردونه: oghabsanat , petco

دعوت به مشاوره آنلاین دامپزشکی

سمیرا عزیزی

سمیرا عاشق طبیعت و حیوانات اگر دست خودش باشه یک باغ وحش برای خودش درست میکنه اما فعلا در حد توانش به نگهداری و پرورش عروس هلندی مشغوله ? سمیرا عزیزی یک طراح سایت و نویسنده تولید محتوا از این جهت به تیم حرفه ای پردونه پیوسته تا بتونه قدمی مثبت و تاثیر گذاری در این راه برداره...
  1. آرزم .پسربختیاری

    درود به شما بانو سمیرای مهربان.مطالبتون عالی بود استفاده کردم .دست حق نگهدارتون.موفق باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --